Jak zatrudnić opiekunkę z Ukrainy w Niemczech?
Polscy pracodawcy coraz częściej decydują się na zatrudnianie pracowników spoza Unii Europejskiej. Ze względu na dużą konkurencję przedsiębiorstw z innych państw członkowskich UE (przede wszystkim Niemcy), polskie firmy przyjmują zewnętrzne zlecenia i delegują pracowników do pracy w ramach świadczenia usług. Często są to osoby z krajów trzecich – Ukraina, Białoruś.
Delegowanie opiekunek do pracy w Niemczech staje się coraz bardziej popularne. Firmy zajmujące się tą branżą muszą podjąć szereg działań w tej sprawie – jest to długi proces, zanim wszystko dojdzie do skutku. W tym artykule dowiesz się, co warto wiedzieć na temat delegowania opiekunek z Ukrainy do pracy w Niemczech, oraz na co trzeba zwrócić szczególną uwagę przy opiekunkach delegowanych za granicę.
Delegowanie opiekunek do pracy na terenie Niemiec – legalizacja
Polskie firmy delegujące pracowników z Ukrainy muszą spełniać pewne wymogi, aby delegowanie opiekunek do Niemiec było w pełni legalne:
- respektować umowy polsko-niemieckie o unikaniu podwójnego opodatkowania
- zapewnić delegowanemu pracownikowi przynajmniej minimalne wynagrodzenie
- zagwarantować pracownikowi urlop w wymiarze obowiązującym w Niemczech
- przestrzegać przepisów prawa niemieckiego dotyczących czasu pracy
Działa to również w drugą stronę. Delegowane opiekunki muszą również respektować niemieckie przepisy. Aby opiekunka mogła świadczyć usługi opieki domowej, musi:
- przebywać legalnie w Polsce np. na podstawie wizy pracowniczej, zezwolenia na pobyt, czy paszportu biometrycznego
- być legalnie zatrudnioną w Polsce
Delegowanie opiekunek z krajów trzecich – warunki
Cudzoziemiec państw trzecich, posiadający zezwolenia na pracę na terenie Polski, może wyłącznie zatrudnić się w Polsce. Proces delegowania pracowników za granicę – a dokładnie do Niemiec wiążę się z załatwieniem odpowiednich formalności. W przypadku opiekunek z państw trzecich czyli mi.n. Ukrainy należy uzyskać specjalny rodzaj wizy – wizę Vander Elst.
Wniosek o wydanie wizy Vander Elst, pracownik musi zgłosić osobiście. Wizę tę można uzyskać w ambasadzie Niemiec w Warszawie po spełnieniu następujących warunków:
- obywatel państwa trzeciego powinien posiadać zezwolenie na pobyt i pracę w Polsce. Tym samym powinien być ubezpieczony i mieć opłacone składki na ubezpieczenie społeczne
- osoba taka musi mieć zawartą umowę o pracę z polskim pracodawcą – umowy zlecenia w tym przypadku nie wystarczą
- polski pracodawca powinien mieć zawartą umowę z niemieckim odbiorcą usługi
- świadczenie pracy przez obywatela kraju trzeciego na terenie Niemiec nie będzie jedynym celem
- zatrudnienia tej osoby przez polskiego pracodawcę
Dokumenty – Wiza Wander Elst
Do dwóch wniosków w języku niemieckim, własnoręcznie podpisanych, należy dołączyć następujące dokumenty:
- aktualne fotografie biometryczne
- paszport
- dokument potwierdzający posiadanie zezwolenia na pobyt i pracę
- umowę między firmą świadczącą usługę a przedsiębiorstwem trzecim w państwie Unii Europejskiej
- zaświadczenie firmy świadczącej daną usługę
- dowód ubezpieczenia na wypadek choroby (dokument A1 oraz karta EKUZ)
Oprócz złożenia kompletu dokumentów, należy także uiścić opłatę w kwocie 75 euro.
Dowiedz się więcej:
Delegowanie pracowników do Niemiec – wiza vander elst
Deleguj opiekunki za granicę jeszcze szybciej i łatwiej!
- Sprawne zarządzanie opiekunkami
- Standaryzowane szablony CV
- Generowanie zezwoleń i oświadczeń
Testuj 14 dni bez opłat!

Jakub Majcher
Specjalista ds. Marketingu @ HRappka.pl
Miłośnik szeroko pojętego dziennikarstwa. Interesuje się digital marketingiem i analizą treści. Stara się, aby pozycjonowanie słów, nigdy nie wzięło góry nad właściwym przekazem tekstu.
Delegowanie opiekunek do pracy w Niemczech staje się coraz bardziej popularne. Wiele przedsiębiorstw w Polsce decyduję się na współpracę z firmą na terenie Niemiec. Proces delegowania osób z państw trzecich (spoza Unii Europejskiej) nie jest najłatwiejszy. Wymaga to sporo czasu i składania wielu dokumentów.