Znalezienie wykwalifikowanych pracowników wysokiego szczebla jest w dzisiejszych czasach coraz trudniejsze. Gdzie szukać kandydatów i jak sprawdzać ich umiejętności?

Gdzie rekrutować?

Sourcing / direct search

W rekrutacji pracowników wyższego szczebla najefektywniejszymi metodami są sourcing, czy direct search. Metody te pozwalają dotrzeć do biernych kandydatów, którzy mają pracę i osiągają sukcesy zawodowe. Odpowiednie zainteresowanie kandydata ofertą, może sprawić, że zdecyduje się on zmienić pracę. Ponadto warto pamiętać, że podczas rekrutacji pracowników wyższego szczebla, bardzo dużo napływających aplikacji nie spełnia wymagań stanowiska odpisanych w ofercie pracy. Zdarza się, że kandydaci nadwyraz koloryzują zdobyte doświadczenie posiadane doświadczenie w CV. Sourcing i direct search redukują powyższe sytuacje, ponieważ to my, szukamy kandydata i decydujemy o adekwatności jego doświadczenia i umiejętności.

Portale pracy / wyszukiwarki ofert

Sourcing najczęściej skutkuje niewieloma aplikacjami, ale o zwiększonej jakości. Aby zwiększyć ilość aplikacji warto publikować aktualnie prowadzone rekrutacje na portalach pracy i w wyszukiwarkach ofert. Wyszukiwarki ofert pracy, np. jooble.org wysyłają cyklicznie maile do subskrybentów, z najbardziej dopasowanymi do nich ofertami pracy. Zwiększa to szansę dotarcia do wielu osób, być może aktualnie biernych, ale pasujących do naszego profilu.

Background screening

Weryfikacja informacji zawartych w dokumentach aplikacyjnych jest stosowana szczególnie często podczas zatrudniania pracowników wyższego szczebla, ponieważ pozwala w prosty sposób wykluczyć nieuczciwych kandydatów oraz upewnia pracodawce w wyborze odpowiedniej osoby.

Coraz częściej kandydaci są przez rekruterów wyszukiwani w popularnych mediach społecznościowych (Facebook, Linkedin). Dzięki temu, rekruterzy starają się bardziej poznać kandydata i sprawdzić, jak podobny jest on do ustalonej persony (idealnego kandydata).

Weryfikacja umiejętności

Im wyższy szczebel, tym weryfikacja umiejętności jest trudniejsza. Zależy ona też od branży. Podczas rekrutacji pracowników wyższego szczebla, np. kadry menedżerskiej, testy kompetencji są nieodłączną częścią procesu rekrutacyjnego. Poza testami wiedzy, coraz częściej stosuje się metodę assessment center, która polega na obserwowaniu i ocenianiu kandydatów. Dzięki temu kandydata można ocenić wielowymiarowo, sprawdzić nie tylko jego umiejętności i kompetencje, ale również zdolności interpersonalne.