Grafik tworzymy w celu sporządzenia dla każdego zatrudnionego pracownika harmonogramu czasu pracy na dany okres rozliczeniowy. Jeżeli chcesz tworzyć zapotrzebowanie na wybrane stanowiska i godziny pracy i planować pracowników zgodnie z zapotrzebowaniem, skorzystaj z kalendarza pracy. Jeżeli chcesz pracować na grafiku pracownika jedynie w kontekście jego grafiku, skorzystaj z grafiku pracownika dostępnego na profilu pracownika w sekcji Grafik. Na grafiku pracownika są widoczne wpisy grafikowe dodane pracownikowi na kalendarzu pracy. Uzupełnione wpisy grafikowe zostaną przeniesione na siatkę godzin rozliczenia, w celu wykonania wynagrodzenia pracownikowi za przepracowane godziny pracy. Jeżeli pracownik nie ma dodanej w systemie umowy, to możemy mu jedynie dodać plan pracy, a nie godziny pracy. Plan pracy dodasz pracownikowi na kalendarzu pracy lub na grafiku pracownika, po zmianie widoku w filtrach na „Planowanie": Jak dodać umowę dowiesz się tutaj. W celu wypełnienia godzin czasu pracy należy wejść w moduł Pracownicy. Następnie wybieramy pracownika, dla którego chcemy wypełnić grafik oraz wybieramy zakładkę Grafik. Wpisy możemy dodawać na pojedyncze dni lub na wiele dni masowo. W zależności od tego jak pracują pracownicy (czy w tych samych godzinach i generujemy grafik masowo, czy dodajemy pojedyncze wpisy, czy chcemy dodać różne wpisy na cały miesiąc) sugerujemy z korzystania z innych sposobów dodawania wpisów. Pierwszym sposobem jest kliknięcie na dzień lub zaznaczenie kursorem kilku dni, na które chcemy dodać wpis grafikowy.Do wyboru pojawią się opcje wpisów jakie możemy dodać pracownikowi: godziny pracy, nieobecność, wynagrodzenie, premię, nocleg, transport, dzień wolny, niedostępność. Aby dodać godziny pracy należy wybrać “Godziny pracy”: Pojawi się okno, w którym dodamy godziny pracy: W grafiku pracownika znajdującym się na profilu pracownika w sekcji „Grafik", poza nowym komponentem kalendarza, wprowadziliśmy zmiany w prawym panelu, zawierającym informacje o nieobecnościach, umowach, czy godzinach pracy. Zwinięta sekcja nieobecności informuje o ilości dostępnego i całkowitego urlopu. Rozwinięcie sekcji informuje o szczegółach urlopu wypoczynkowego, urlopu na żądanie oraz chorobowego. Kliknięcie na ikonę umożliwia wyświetlenie ustawień i szczegółów nieobecności oraz umożliwia dodanie korekty i dodatkowych limitów nieobecności. Sekcja Umowy, znajdująca się w panelu po prawej stronie na grafiku pracownika zawiera informacje o umowach pracownika. Z tego poziomu, klikając na ikonę możemy dodać nową umowę pracownikowi oraz masowo wprowadzić godziny pracy. Sekcja Godziny pracy, znajdująca się w panelu po prawej stronie na grafiku pracownika została przebudowana: Zwinięty panel pokazuje podsumowanie godzin: Znaczenie ikon: Po rozwinięciu sekcji, pojawią się szczegółowe informacje: Jak widać, do sekcji z godzinami pracy przeniesione zostały dane z sekcji „Oczekiwany czas pracy„. Po najechaniu na ikonę przy „Oczekiwane" można dodać oczekiwany przez pracownika czas pracy. Akcje dotyczące umów zostały przeniesione pod ikonę : Ta opcja najlepiej sprawdzi się, gdy chcemy wygenerować grafik pracownikowi, który pracuje codziennie w tych samych godzinach. Aby wygenerować wpisy grafikowe, należy kliknąć w przycisk “Generuj” znajdujący po prawej stronie w sekcji umów/godzin pracy (lub „Generuj masowo" jeżeli chcemy masowo wygenerować wpisy). Po kliknięciu, automatycznie pojawia się okno z uzupełnionymi datami, które są dostosowane do typu umowy, stawek oraz wymiaru zatrudnienia. Możemy dostosować wpisy do konkretnej stawki jaka znajduje się w umowie. Jeśli wygenerowane przez system wpisy nam odpowiadają, należy kliknąć przycisk “Zapisz”. Jeśli natomiast chcemy wprowadzić zmiany, możemy modyfikować godziny oraz dni pracy: Trzecim sposobem jest przycisk “Wprowadź” znajdujący się obok “Generuj”. Ta opcja sprawdzi się najlepiej gdy pracownicy pracują w różnych godzinach pracy. Poprzez „Wprowadź" w szybki sposób uzupełnimy godziny pracy na cały miesiąc. Po kliknięciu pojawi się okienko, w którym możemy dodać godziny pracy przypisane do stawek znajdujących się na umowie pracownika. Możemy wpisywać godziny pracy i sprawnie przeciągać wartość je na inne dni oraz przeskakiwać do następnych komórek korzystając z przycisku Tab. Akcje masowe dostępne są nad tabelą i umożliwiają uzupełnianie grafiku normą oraz wyczyszczenie godzin pracy. Opcje wyświetlania dodatkowych elementów listy dostępne są w filtrach nad tabelą. Możemy wybrać, czy wyświetlać wiersz nieobecności czy godzin pracy oraz czy pokazywać jedynie wiersz ilość godzin pracy czy ilości godzin pracy i godziny pracy (od-do). Wskazówki:
Przed tworzeniem ewidencji czasu pracy #
Pracownik musi posiadać wystawioną umowę #
Uzupełnianie grafiku #
Kolorystyka wpisów #
Sposoby dodawania wpisów #
Dodawanie na kalendarzu
Prawy panel na grafiku pracownika #
Sekcja Nieobecności na grafiku pracownika
Sekcja Umowy na grafiku pracownika
Sekcja Godziny pracy na grafiku pracownika
Ikona
Nazwa
Opis
Suma wszystkich wpisów
Zawiera sumę godzin pracy, zgłoszeń, planu oraz nieobecności
Oczekiwany wymiar czasu pracy
Zawiera oczekiwany wymiar czasu pracy przez pracownika w wybranym okresie, wprowadzony po kliknięciu ikony dostępnej po rozwinięciu sekcji Godzin
Plan
Zawiera zatwierdzony plan (realizację), plan oraz odrzucony plan
Zgłoszenia
Zawiera ilość godzin zgłoszonych przez pracownika z podziałem na godziny pracy i nieobecności
Godziny pracy (Realizacja)
Zawiera zrealizowane godziny pracy pracownika
Nieobecności
Zawiera sumę nieobecności pracownika (urlopy, chorobowe)
Generowanie wpisów #
Wprowadzanie godzin #