O tym, że Candidate experience ma dużą rolę w branży HR mówi się już od dawna. O tym, czym tak naprawdę jest candidate experience i jakich błędów należy unikać dowiesz się w niniejszych artykule.

Candidate experience – co to?

Candidate experience (CX) w tłumaczeniu z angielskiego oznacza doświadczenie kandydata. Jest to suma wszystkich doświadczeń potencjalnego pracownika związanych z firmą jako pracodawcą. 

Błędy w CX, jakich należy unikać

Brak czasu

Rekruterzy wiedzą, że każdy kandydat wymaga indywidualnego podejścia. Wiąże się to z poświęceniem czasu rekrutera. Należy zatem pamiętać, żeby umieć tak zorganizować czas, aby móc nawiązać kontakt z kandydatem, kiedy taka potrzeba zaistnieje. Aby ułatwić pracę, można korzystać z nowoczesnych narzędzi – systemów ATS, które pozwalają zautomatyzować ten proces. Na przykład, w systemie HRappka.pl można korzystać z przypomnień lub szablonów wiadomości wysyłanych do kandydatów. Po pierwsze, oszczędza to czas rekrutera, a po drugie – pozytywnie wpływa na CX. 

Dbanie o candidate experience tylko zatrudnionych osób

Błędem jest dbanie o CX jedynie zatrudnionych kandydatów. Warto sprawdzać opinie o rekrutacji również tych osób, którzy zostali odrzuceni. Można do nich wrócić z feedbackiem odnośnie kwalifikacji, które warto rozwijać, udzielić krótkiego, ale profesjonalnego doradztwa zawodowego. Z dużym prawdopodobieństwem CX takiej osoby będzie pozytywne. W przyszłości takie osoby będą polecać wzięcie udziału w rekrutacji znajomym osobom. 

Niedopasowane do potrzeb kandydata dbanie o candidate experience

Niektóre firmy uważają, że pozytywne CX to robienie wrażenia na Kandydata poprzez działania niestandardowe. Zapominają zatem, że punktem wyjścia jest zbadanie potrzeb kandydata. Można to zrobić dokonując krótkiej analizy na temat tego, jakie potrzeby mają kandydaci oraz w jaki sposób Ty, jako pracodawca, możesz je zaspokoić.  

Tylko wybrane osoby w firmie wpływają na CX

Nic bardziej mylnego! Każda pracownik firmy, mający nawet krótki kontakt z Kandydatem ma wpływ na opinie kandydata o firmie. Dlatego nie warto sprowadzać dbanie o CX do stworzenia sztucznych zasad i procedur. Pozytywne CX powstanie wtedy, gdy w firmie istnieje odpowiednia kultura organizacyjna i gdzie każdy pracownik zna wartość dbania o doświadczenie kandydata.

Kultura organizacyjna w firmie

Ten punkt nawiązuje do poprzedniego, gdzie mowa o potrzebie kształtowania odpowiedniej kultury organizacyjnej w firmie. To zespoły tworzą kulturę rekrutacji. To, jaka kultura jest w formie wpływa na wizerunek całego przedsiębiorstwa. Wartości, jakie istnieją w firmie odzwierciedlają się w sposobie prowadzenia rekrutacji, komunikacji między pracownikami, co później przekłada się na candidate experience.   

Badanie CX – jak przeprowadzić?

CX jest ważnym elementem procesu rekrutacji, dlatego często systemy do rekrutacji (systemy ATS) posiadają funkcjonalność za to odpowiadającą.

Czytaj więcej: Jak wybrać system do rekrutacji pracowników? TOP 10 najważniejszych funkcji systemów ATS.

Badanie CX można przeprowadzić w systemie HRappka.pl. W systemie można wysłać Kandydatom różnego rodzaju ankiety, których zawartość można modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb. Co więcej, istnieje możliwość masowej wysyłki ankiet do Kandydatów.

 

 

Jakie błędy dotyczące CX dodałbyś/dodałabyś do tej listy? Podziel się ekspercką wiedzą w komentarzu!