Formularz aplikacyjny – początek candidate experience

W erze pracownika, gdy coraz częściej brakuje rąk do pracy, kluczową kwestią jest zadbanie o pozytywne doświadczenia kandydatów. Należy od tego zacząć już na etapie tworzenia formularza aplikacyjnego i jego publikacji na portalach pracy, czy portalach ogłoszeniowych. O co należy zadbać?

Candidate experience (CX)

Jest to termin coraz szerzej znany przez działy HR. Odnosi się on do doświadczeń i wrażeń kandydata z procesu rekrutacji. CX dotyczy styczności kandydatów z firmą, nie tylko podczas rozmowy rekrutacyjnej, ale również podczas rozmów o firmie z innymi osobami, czy podczas przeglądania ofert pracy. Pozytywne wrażenie o firmie sprawia, że kandydat chętniej zaaplikuje do firmy.

Sprawne aplikowanie

Bardzo ważne jest, aby formularz aplikacyjny był jak najkrótszy. Należy ograniczyć się do minimalnej ilości pól, która jest nam potrzebna do efektywnego zrekrutowania pracownika. Zbyt długi formularz może sprawić, że kandydaci się zniechęcą na starcie lub przerwą jego wypełnianie.

Krótki formularz rekrutacyjny zachęci do aplikacji również biernych kandydatów, którzy nie szukają pracy aktywnie, ale myślą o zmianie pracy w przyszłości.

Szata graficzna

Formularz aplikacyjny to wizytówka firmy. To jedna z pierwszych rzeczy, z którymi wchodzi w interakcje kandydat. Jest to zatem idealna okazja do zaprezentowania brandingu firmy, jej idei i wartości. Dzięki temu, kandydat będzie mógł sprawdzić, czy pasuje do firmy i utożsamia się z jej wartościami.

Ważnym jest, aby formularz był wygodny dla użytkownika. Aby nie miał on żadnych wątpliwości w czasie aplikowania.

Zrozumiały opis stanowiska, warunków pracy oraz oferty

Opis zadań i warunków oferty pracy (m.in. benefitów pracowniczych) jest wyjątkowo ważny. Opakowanie słabego opisu w piekną szatę graficzną może nie wystarczyć, dlatego warto aby był on pełny oraz zgodny z rzeczywistością. W opisie warto pisać do kandydata na Ty i podkreślić możliwość rozwoju (jeżeli taka istnieje).

Podziękowanie za aplikację

Po zaaplikowaniu warto podziękować kandydatowi za aplikację. Może to być spersonalizowana strona lub email z podziękowaniem.