Zezwolenie na pracę typu A to jedna z najpopularniejszych dróg do legalizacji pracy cudzoziemców. Pozwala na legalne zatrudnienie obcokrajowca spoza Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. O wydanie zezwolenia typu A zawsze występuje podmiot – pracodawca posiadający firmę w Polsce, który chce zatrudnić u siebie osobę z zagranicy. Zezwolenie na pracę typu A nie reguluje spraw pobytowych. Aby móc legalnie pracować, cudzoziemiec sam musi zalegalizować swój pobyt. Zagadnienia poruszane w artykule: Zezwolenie na pracę typu A przeznaczone jest dla obcokrajowców spoza UE oraz EOG, którzy chcą zostać zatrudnieni w Polsce oraz nie są ustawowo zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia o pracę. W przypadku tego zezwolenia pracodawcą jest osoba, której siedziba przedsiębiorstwa, oddziału czy zakładu znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Zezwolenie na pracę typu A wydawane jest na czas określony – maksymalnie 3 lata, z możliwością przedłużenia. Każde województwo może ustalić własną długość ważności pozwolenia, nie dłuższą niż 3 lata. Wniosek należy złożyć jak najwcześniej, gdyż procedura wydawania zezwoleń trwa zwykle 30 dni, niekiedy przedłużyć się może do 60 dni. O zezwolenie zawsze występuje podmiot powierzający wykonywanie pracy. Musi złożyć on wniosek w Urzędzie Wojewódzkim, odpowiednim do miejsca, w którym ma siedzibę firma lub online – na portalu www.praca.gov.pl. Opłaty za wydanie zezwolenia: Ważna informacja: każdy Urząd Wojewódzki wymagać może dołączenia dodatkowych dokumentów, nieuwzględnionych powyżej. Przed złożeniem wniosku należy skontaktować się z odpowiednim urzędem.
Pierwszym krokiem jest test rynku pracy. Oznacza to, że pracodawca musi zweryfikować, czy na lokalnym rynku pracy brakuje specjalistów, z zakresu, w jakim chce zatrudnić osobę z zagranicy. Pierwszeństwo bowiem mają osoby bezrobotne z danego województwa. Weryfikacja odbywa się w powiatowym urzędzie pracy, a opinię wydaje starosta (o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych).
Co w przypadku, gdy cudzoziemiec nie podjął pracy po uzyskaniu zezwolenia? W sytuacji, w których cudzoziemiec nie zaczął pracy w czasie 3 miesięcy od początkowej daty ważności zezwolenia, zakończył pracę wcześniej niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę lub przerwał ją na więcej niż 3 miesiące, pracodawca w terminie 7 dni ma obowiązek powiadomić o tym wojewodę. Zezwolenie o pracę typu A można przedłużyć. Wniosek należy złożyć nie wcześniej niż 90 dni przed upływem daty ważności, ale nie później niż 30 dni. Przedłużenie zezwolenia o pracę składa się w podobny sposób jak wniosek o zezwolenie o pracę. Zawsze robi to pracodawca – w Urzędzie Wojewódzkim lub online. Do przedłużenia zezwolenia o pracę potrzebne są te same dokumenty jak wymienionej powyżej, dodatkowo należy załączyć: Niektóre grupy osób z zagranicy zwolnione są z obowiązku posiadania zezwolenia o pracę (ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy). Należą do nich między innymi: Pełna lista osób zwolnionych z obowiązku posiadania zezwolenia o pracę znajduje się tutaj. Testuj bez opłat moduł legalizacji cudzoziemców >> Oprócz najbardziej popularnego zezwolenia typu A, cudzoziemcy pracować na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą na podstawie zezwoleń B, C, D, E i S. Istnieje jeszcze jedna, uproszczona forma zatrudniania osób z zagranicy – na podstawie oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi (na okres maksymalnie 24 miesięcy). Przeznaczona jest dla osób z Armenii, Ukrainy, Białorusi, Mołdawii i Gruzji. Więcej o oświadczeniu o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemców przeczytasz tutaj.
System HRappka to kompleksowe narzędzie HR, w którym przeprowadzisz cały proces legalizacji zatrudnienia i pobytu cudzoziemca w Polsce. Wygenerujesz potrzebne zezwolenia oraz wyślesz bezpośrednio na portal www.praca.gov.pl. W momencie finalizowania umowy o pracę, system przypomni o ewentualnych brakach w dokumentach legalizacyjnych. HRappka to jedyne takie miejsce, gdzie cała dokumentacja związana z legalizacją trzymana jest w jednym miejscu.
Aleksandra Kozieł Specjalista ds. Marketingu @ HRappka.pl Psycholog i copywriter z zamiłowania. Uwielbia pracę z ludźmi i zabawę słowem. Interesuje się UX writingiem i chciałaby, aby treści w Internecie były bardziej dostępne dla osób z trudnościami.
Wniosek o zezwolenie na pracę typu A zawierać powinien szereg dokumentów. Są to między innymi kopie dowodu osobistego lub ważnego dokumentu podróży – pracodawcy i pracownika. Jeżeli ktoś z nich nie posiada ważnego dokumentu podróży, to może być to wtedy kopia innego ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość. Nie mniej istotne są również dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań kwalifikacyjnych do wykonywania pracy. Jeżeli obcokrajowiec wysyłany do pracy jest przez agencję pracy tymczasowej, to niezbędny będzie dokument potwierdzający uzgodnienie w zakresie skierowania cudzoziemca do pracy.
Zezwolenie na pracę typu A
Dla kogo jest zezwolenie na pracę typu A?
Jak złożyć wniosek?
Wymagane dokumenty
Wydanie zezwolenia na pracę – kroki
Kiedy test rynku pracy nie jest potrzebny?
Przedłużenie zezwolenia na pracę
Osoby zwolnione z obowiązku posiadania zezwolenia o pracę
Pozostałe zezwolenia o pracę
Legalizacja zatrudnienia cudzoziemców w systemie HRappka
Czytaj więcej:
Zatrudniaj osoby z zagranicy jeszcze szybciej i łatwiej!
Testuj 14 dni bez opłat!
Autor: