Wszyscy zaczynamy doświadczać skutków działań prowadzonych za naszą granicą, które objawiają się wzmożonymi atakami cybernetycznymi. W ostatnich dniach doświadczyliśmy problemów Orange z centralkami telefonicznymi skutkujacymi chwilową niedostępnością telefonów wsparcia. Dziś niektórzy operatorzy Internetowi mieli problemy z ruchem, przez co dla części z Was HRappka oraz inne strony były niedostępne. 

Na ten moment nie odnotowujemy ataków cybernetycznych na nasz system i na bieżąco monitorujemy sytuację. System HRappka jest bezpieczny, posiadamy także infrastrukturę backupową.

Uważamy, że szczególnie w obecnej sytuacji, należy zwiększyć świadomość i czujność wobec zagrożeń cybernetycznych.

Co możecie zrobić, aby być lepiej zabezpieczyć się przed ewentualnymi atakami?

  • Zachęcamy do regularnej zmiany haseł do systemu HRappka (Jak zmienić hasło do systemu HRappka?) oraz innych ważnych dla Was aplikacji (np. konta pocztowe, logowanie do stron bankowych, hasła dostępowe do komputerów).
  • Nie podawajcie haseł do systemów. Wsparcie systemu HRappka nigdy nie prosi o hasło, podobnie jak pracownicy banków.
  • Włączcie podwójne uwierzytelnienie logowania (Jak włączyć podwójne uwierzytelnienie w systemie HRappka?). Podwójne uwierzytelnienie powoduje, że atakujący, aby dostać się do systemu musi przełamać dodatkową barierę weryfikacyjną.
  • Nie klikajcie w podejrzane linki na stronach oraz w mailach ani nie pobierajcie i nie otwierajcie załączników z niepewnych źródeł. 
  • Zaktualizujcie systemy wymagające aktualizacji, np. system operacyjny, przeglądarkę, CMS WordPress.
  • Nie instalujcie niezweryfikowanego oprogramowania z niepewnych źródeł.
  • Nie używajcie karty płatniczej na stronach z niezweryfikowanymi zbiórkami.

Co zrobić, gdy system HRappka jest niedostępny?

  • Jeżeli system HRappka nie jest dostępny z poziomu przeglądarki – sprawdźcie jego działanie na innym urządzeniu połączonym do innej sieci, np. na telefonie korzystającym z danych sieci komórkowej, zamiast WiFi. Jeżeli system zadziała na telefonie – oznacza to, że awaria leży poza systemem HRappka i nasz zespół nie jest w stanie nic zrobić. Awarię sieci należy zgłaszać dostawcom sieci.
  • Najważniejsze komunikaty publikowane są na naszym profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/hrappka
  • Przypominamy, że posiadamy oddzielne kanały do obsługi incydentów związanych z bezpieczeństwem (incydenty@hrappka.pl) i awarii (awaria@hrappka.pl). Prosimy o korzystanie z nich rozsądnie i adekwatnie do sytuacji.