Zakładanie agencji zatrudnienia – o czym należy pamiętać?

Wywiad z Magdaleną Demarczyk, założycielką agencji pracy JobLab

O czym należy pamiętać zakładając Agencję Pracy?

Jest wiele spraw, o których należy pamiętać zakładając Agencję Pracy – od tych urzędowych, po czysto organizacyjne. Na pewno proponowałabym przygotować sobie listę tych, które są istotne do przygotowania. Najważniejsze z nich to: ubieganie się o wpis do rejestru Agencji Zatrudnienia w Polsce, zorganizowanie wsparcia prawnego – radcy prawnego, który pomoże nam w codziennych sytuacjach, tj. przygotowanie umów, jednocześnie zorganizowanie wsparcia księgowej, a także zorganizowanie odpowiedniego systemu, który pomieści aplikacje kandydatów, ale także pomoże nam usprawnić pracę i działanie Agencji.

Jakie według Pani najczęstsze błędy popełniają nowe Agencje Pracy?

Myślę, że najczęściej popełniane błędy to brak rozeznania rynku pracy, a także brak odpowiednich narzędzi do rekrutacji.

Wdrażanie oprogramowania HR w Agencji Pracy – pamiętamy, że testowała Pani nasze rozwiązanie dla Agencji jeszcze przed założeniem działalności. Pokazuje to, że porządek w dokumentacji agencji jest dla Pani fundamentalną kwestią. Dlaczego?

Cenię sobie porządek. Mam dobrą pamięć, ale krótką, dlatego ważne jest dla mnie to, abym mogła tworzyć własną rekomendację przy aplikacji kandydata, a przy tym w dowolnym momencie mogła do niej wrócić i ponownie przyjrzeć się kandydatowi. Wiem, że komputer może pomieścić sporo aplikacji, jednak dla mnie ważne było to, aby każdy kandydat wiedział, że dbamy o bezpieczeństwo jego danych, jednocześnie ułatwiając sobie pracę dzięki aplikacji HRappka. Hrappka posiada wiele modułów, z których korzystam na co dzień: możliwość wprowadzenia danych Klienta i połączenia z rekrutacjami, udostępnianie ogłoszeń przez aplikację (co jest ogromnym ułatwieniem), wysyłanie maili do kandydatów, wystawianie faktur oraz weryfikowanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych wskaźników. Moim zdaniem każdy właściciel Agencji powinien korzystać z takich systemów, ponieważ ułatwiają one codzienną pracę.

Od kilku lat mamy rynek pracownika. Jak przekonać pracownika, by pracował właśnie dla nas?

Na przekonanie pracownika może wpłynąć wiele czynników. Przede wszystkim: firma, ocena firmy na rynku pracy, warunki pracy, obowiązki, warunki płacowe oraz pozapłacowe, a także cały proces rekrutacji. Jest kilka istotnych czynników, które wpływają na odpowiednio przeprowadzony proces rekrutacji. Bardzo ważnym jest kierowanie się zasadą Candidate Experience, dotrzymywanie terminów uzgodnionych z kandydatem, udzielanie wszelkich, niezbędnych informacji, udzielane feedbacku, a także zadbanie o odpowiednią atmosferę i profesjonalizm w trakcie rekrutacji.

Jak zmieniły się podejście i wymagania kandydatów na przestrzeni lat?

Kandydaci mają większy wybór, dlatego wymagają więcej od pracodawców. Nie każdy, lecz duża grupa kandydatów ( to zależy od branży i indywidualnego podejścia) ma elastyczne podejście do rekrutacji, dlatego, że w jednym czasie dostają kilka telefonów od rekruterów z podobną ofertą pracy. Zdarzają się przypadki, gdzie kandydaci bez wcześniejszej informacji nie pojawiają się na spotkaniach, albo w pierwszym dniu pracy! Kilka lat temu takie przypadki zdarzały się bardzo rzadko. Ofert pracy było mniej, a co za tym idzie kandydaci chętniej i szybciej decydowali się na podjęcie pracy. Obecnie kandydaci chętniej negocjują warunki współpracy.

Korzystanie z Agencji Zatrudnienia – jakie są zalety dla kandydata, a jakie dla pracodawcy?

Zalety dla kandydata to przede wszystkim wsparcie rekrutera – możliwość uzupełnienia CV o niezbędne informacje, przedstawienie odpowiadających jego doświadczeniu i wykształceniu ofert pracy, a także pozyskanie dla niego nowych ofert pracy.

Korzyści ze współpracy z Agencją dla Pracodawców to zdecydowanie zwiększenie efektywności zatrudnień (nawet o 60% w przeciągu pierwszego miesiąca współpracy). Do każdej rekrutacji podchodzimy indywidualnie i profesjonalnie. Każdy z pracodawców, do którego kierujemy kandydatów, spotyka się z kandydatami, którzy odpowiadają jego oczekiwaniom. Proces rekrutacji realizujemy całościowo, pozyskujemy kandydatów, selekcjonujemy i rozmawiamy z nimi w oparciu o najlepsze metody rekrutacji. Po prostu robimy wszystko, aby Pracodawca mógł zatrudnić najlepszych specjalistów. Każdy pracodawca, który z nami rekrutuje może liczyć na moje wsparcie.


Nasz specjalista:

Magdalena Demarczyk

Coach, Rekruter z doświadczeniem w wewnętrznym dziale HR, mniejszych Agencjach Pracy oraz w korporacji. Obecnie właścicielka Agencji Pracy JOBLAB.