Case study – wdrożenie HRappki w AppVerk / Wykop / LexDigital
W dzisiejszym artykule przedstawiamy proces wdrożenia HRappki w firmie IT. Zuzanna Kwiatkowska i Katarzyna Pałasz opowiadają o poszczególnych etapach wprowadzania systemu do spółek należących do AppVerk.
AppVerk to software house działający od 2014 roku. Firma specjalizuje się w transformacji cyfrowej – poprzez pracę badawczą i warsztatową pomaga przekuć pomysły Klientów na konkretne rozwiązania technologiczne (aplikacje webowe, aplikacje mobilne, rozwiązania automatyzujące pracę oraz wewnętrzne systemy firmowe). Do grona klientów AppVerk należą, m.in. NOVOL, Fibaro, naEkranie, cyber_Folks oraz wiele innych.
HRappkę wdrożyliśmy w całej naszej organizacji, do której poza AppVerk należą:
- Wykop – największy polski portal społecznościowy, stanowiący pierwsze źródło informacji dla milionów polskich internautów.
- LexDigital – firma konsultingowa łącząca kompetencje techniczne i prawne, świadcząca usługi związane z RODO, normami ISO, cyberbezpieczeństwem oraz Compliance.
Dlaczego HRappka?
Decyzja o wyborze i wdrożeniu systemu została modelowo poprzedzona szeroką analizą procesów organizacji, jej potrzeb a także blokerów, które wówczas niepotrzebnie wydłużały czas obsługi tych procesów.
- Po analizie potrzeb przeprowadzonej w gronie osób, które obsługują na co dzień procesy administracyjne, kadrowe, księgowe i organizacyjne, stworzyliśmy specyfikację funkcjonalną systemu, którego potrzebujemy.
- Za pomocą metody MoSCoW określiliśmy priorytety dla zdefiniowanych wymagań, które stały się dla nas kryterium wyboru idealnego systemu.
- Najważniejszym wymaganiem wobec systemu była możliwość obsługi wszystkich istniejących i kolejnych spółek za pomocą jednego konta.
- Dodatkowo, ważne dla nas były możliwe automatyzacje systemu, np.
- automatyczne generowanie umów z Pracownikami na podstawie wgranych wzorów umów oraz zebranych za pomocą ankiet danych Pracowników,
- elektroniczne podpisywanie wygenerowanych umów między spółką a przyszłymi Pracownikami/Kontraktorami,
- automatyczne przypomnienia o wygasających umowach, szkoleniach BHP czy badaniach lekarskich,
- możliwość szybkiego generowania raportów zawierających interesujący nas zestaw danych, np. raport osób, które obecnie pracują w organizacji z wyszczególnieniem form współpracy czy wymiaru etatu,
- obsługa procesu zgłaszania i akceptacji urlopów przez liderów i COO
Wdrożenie HRappki w spółkach AppVerk
W spółkach wdrożone zostały następujące moduły HRappki:
- baza pracowników
- szablony, generowanie dokumentów
- umowy
- zezwolenia podstawowe (np. badania lekarskie)
- przedmioty w celu ewidencji wydawanych pracownikom przedmiotów (np. laptopy, sprzęt biurowy)
- elektroniczne wnioski urlopowe
- portal pracowniczy
Wdrożenie nowego systemu HR wymagało czasu oraz zdefiniowania procesów. Po stronie firmy zostały wyznaczone osoby, które zajmowały się koordynacją procesu wdrożenia wraz z opiekunem od strony HRappki.
Uporządkowanie procesów
Wdrożenie opierało się na:
- odpowiedniej konfiguracji systemu
- określeniu danych, które mają się znaleźć w systemie
- konfiguracji statusów i powiadomień systemowych
- implementacji własnych dokumentów
Ważnym aspektem wdrożenia był też import danych, gdzie zaimportowana została struktura firmy, działy, pracownicy, informacje o pracownikach oraz ich przełożonych i umowach. Zdefiniowaliśmy również listy dostępów do systemu, tak aby użytkownicy mogli działać w systemie jak najpłynniej.
Komunikacja z opiekunami HRappki
Kolejnym krokiem było przejście po funkcjonalnościach systemu oraz spotkania z opiekunem – w razie potrzeby wyjaśnienia czegoś lub przemodelowania. Wyznaczony opiekun HRappki odpowiadał na bieżąco na pojawiące się pytania. Cały proces wdrożenia oraz komunikacji odbywał się w formie zdalnej.
W całym procesie wdrożenia ważna była wzajemna komunikacja – nie tylko z managerami czy administratorami systemu, a również pracownikami, którym system zostanie udostępniony w formie portalu pracowniczego.
Pracownicy zostali przez firmę poinformowani o nadchodzących zmianach odpowiednio wcześniej, a administratorzy stali na straży ewentualnych pytań od pracowników, tak aby całość wdrożenia przeszła jak najbardziej komfortowo dla wszystkich osób w organizacji.
Optymalizacja procesów HR dzięki HRappce
Wdrożenie systemu HR znacznie ułatwiło optymalizację procesów HRowych i przepływ informacji w organizacji. Jednocześnie oszczędziło czas wszystkim jego użytkownikom – od strony managerów i pracowników.
W czasie prowadzonych rozmów okresowych z pracownikami organizacji, wdrożenie HRappki było wskazywane jako jedna z najlepszych zmian w ostatnim roku.
Zarządzanie procesami HR
- Rekrutacja i onboarding
- Legalizacja cudzoziemców
- Ewidencja czasu pracy i wnioski urlopowe
- Kadry i płace