Budowanie wizerunku pracodawcy – recenzja książki “Employer branding po polsku”
W obecnych czasach termin „employer branding" coraz częściej przewija się w kontekście budowania marki pracodawcy. Rynek pracy jest rynkiem pracowników, a ci coraz uważniej oceniają przedsiębiorstwa jeszcze przed ewentualną odpowiedzią na ogłoszenie rekrutacyjne. Wymaga to od działów zarządzających zasobami ludzkimi (ale nie tylko!) systematycznych aktywności, kształtujących pozytywny wizerunek firmy.
O tym, jak prowadzić efektywne działania employer brandingowe mówi książka Urszuli Zając-Pałdyny “Employer branding po polsku”.
Zagadnienia poruszane w artykule:
Grupy docelowe employer brandingu
Książka stanowi nowe spojrzenie na budowanie marki pracodawcy. Nie przeczytamy w niej o standardowym podziale na employer branding wewnętrzny oraz employer branding zewnętrzny.
Zamiast tego omówiono perspektywę bardziej złożonej grupy docelowej, którą stanowią przedstawiciele kandydatów, osób ubiegających się o pracę, przyszłych pracowników, obecnych pracowników firmy, byłych pracowników, kadry zarządzającej z naszej organizacji oraz klientów.
Takie podejście pozwala na kompleksowe zaplanowanie działań z zakresu employer brandingu i długotrwałe zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Budowanie marki pracodawcy
Książka w przyjemny sposób przedstawia poszczególne etapy budowania marki atrakcyjnego pracodawcy. Na początku dowiadujemy się, na czym polega określenie spójnego employer value proposition. EVP zadba o to, aby nasza marka wyróżniała się rynku pracy.
Kolejno autorka przeprowadza nas po tajnikach projektowania zakładki „Kariera" na naszej stronie internetowej. Omawia również przygotowanie całego procesu rekrutacji, w tym podkreśla obecność firmy na targach pracy czy uczelniach wyższych. Odpowiednio zaplanowany proces pozwala nam bowiem na przyciągnięcie potencjalnych pracowników.
Następnie dowiadujemy się, jak powinna przebiegać rozmowa rekrutacyjna. Czytamy, jak ważne w kontekście doświadczenia kandydatów jest otrzymanie od rekrutera informacji zwrotnej o statusie aplikacji. Okazuje się, że pozytywne doświadczenia kandydata z procesu rekrutacyjnego to podstawowa składowa wpływająca na wizerunek pracodawcy.
Autorka nie zapomina również o omówieniu czynników ściśle związanych z employer brandingiem wewnętrznym. Wskazuje na odpowiednią komunikację wewnętrzną, jasne przedstawienie możliwości rozwoju pracowników oraz znaczącą rolę kadry zarządzającej.
Finalnie budowanie wizerunku pracodawcy zostaje omówione w kontekście klientów czy partnerów biznesowych.
Mierniki atrakcyjnego pracodawcy
Autorka książki opisuje jak kształtować pozytywny wizerunek pracodawcy, jednocześnie nie zapominając o mierzeniu działań employer brandingu.
Wskaźniki, które warto analizować, zostały w opracowaniu wylistowane oraz opisane. Dotykają one kwestii candidate experience, oceny procesu rekrutacyjnego, ilości i jakości odpowiedzi na ogłoszenie rekrutacyjne czy aktywności kandydatów na naszej stronie internetowej.
W tekście pokreślone zostały również mierniki dotyczące obecnych pracowników firmy, ich stosunku do rozwoju swojej kariery w firmie, satysfakcji z własnej pracy oraz ogólnego zadowolenia z obecnego pracodawcy.
Dla kogo jest książka „Employer branding po polsku?"
Autorka podkreśla, że za działania employer brandingowe odpowiedzialne są wszystkie osoby w firmie. Dział zarządzania zasobami ludzkimi, bez pomocy innych członków zespołu, nie jest w stanie zadbać o atrakcyjne środowisko pracy.
W książce podkreślone jest stwierdzenie, że employer branding to nie tylko slogan, który zyskał na popularności ostatnim czasie. Budowanie wizerunku pracodawcy nie powinno kończyć się na owocowych środach czy stockowych zdjęciach uśmiechniętych pracowników. Kluczowy cel to zadbanie o komfort potencjalnych i obecnych pracowników firmy. Jednocześnie ważne jest sprawienie, aby nasza marka pracodawcy jednoznacznie wpływała na to, że pracownicy chcą u nas pracować.
Książka „Employer branding po polsku" jest więc pozycją dla wszystkich osób, które odpowiadają za zarządzanie zasobami ludzkimi. Autorka porusza temat doświadczeń kandydatów, więc opisywany tytuł sprawdzi się doskonale u osób odpowiadających za proces rekrutacji w firmie. Co więcej, również osoby odpowiedzialne za proces onboardingu, znajdą w niej warte wdrożenia wskazówki. Dodatkowo będzie ona stanowiła ciekawą lekturę dla kadry zarządzającej.
W książce wskazano, iż budowanie wizerunku pracodawcy, może być przeprowadzone małym nakładem kosztów. Jej niezaprzeczalną zaletą jest fakt, że autorka przywołuje liczne przykłady kampanii, które pomagają zrozumieć opisane działania.
„Employer branding po polsku" to obowiązkowa pozycja dla osób, które chcą zadbać o rozwój pozytywnego wizerunku firmy.
Autor:
Paula Słomka
Account Manager @ HRappka.pl
Pasjonatka ludzi i odkrywania ich potencjału. Związana z HR, zwłaszcza z tematyką candidate experience i employer brandingu. W HRappce odpowiada za doradztwo Klientom z zakresu automatyzacji procesów HR.