Odpowiednie zbieranie feedbacku od kandydatów może być ogromną wartością dla organizacji. Nie tylko pozwala poprawić doświadczenia kandydatów związane z poszczególnymi procesami rekrutacji, ale również pozytywnie wpływa na na wizerunek pracodawcy. Wyciągnięcie wniosków z otrzymanego feedbacku i wprowadzenie niewielkich zmian na tym obszarze może mieć bardzo pozytywny wpływ na candidate experience oraz employer branding, a co za tym idzie na efektywność rekrutacji.

Kiedy prosić kandydata o feedback?

Warto prosić o ocenę procesu rekrutacji na ostatnim jej etapie. Jeżeli kandydat się nie zakwalifikował – podczas przekazywania mu feedbacku z ewaluacji jego aplikacji, warto poprosić go o uzupełnienie ankiety satysfakcji, a następnie przesłać mu ją mailowo.

Jak prosić kandydata o feedback, aby go otrzymać?

Na pewno warto poinformować kandydata osobiście (stacjonarnie, telefonicznie), o planowanym wysłaniu ankiety satysfakcji na maila oraz poprosić go o jej uzupełnienie. Jeżeli wyrazi chęć warto odrazu wysłać ankietę kandydatowi. Warto wspomnieć, że ankieta jest krótka, a jej wypełnienie nie zajmie dużo czasu (można podkreślić ile minut zajmie wypełnienie ankiety).

Czy warto prosić o feedback kandydatów, którzy nie przeszli przez pełen proces rekrutacji?

Oczywiście, że warto. Oni również mogą mieć cenną opinie o tym, czego oczekiwali po przejrzeniu oferty pracy, wstępnej komunikacji, oraz jak to się zmieniło na kolejnych etapach rekrutacji.

Jak długa powinna być ankieta?

Jak najkrótsza! Jej wypełnienie powinno trwać klika minut i bazować na zdefiniowanych odpowiedziach wielokrotnego wyboru lub skali wyboru (np. od 1-5). Usprawni to proces uzupełniania pól oraz zminimalizuje czas zastanawiania się kandydata nad odpowiedzią, co może wpłynąć na rezygnację z uzupełniania ankiety.

Ankieta zadowolenia z rekrutacji online – jakie pytania zamieścić?

W ankiecie warto zamieścić pytania dotyczące:

  • oferty pracy – spójności opisu stanowiska, wymagań z późniejszymi etapami rekrutacji,
  • kontaktu z rekruterem – czy był profesjonalny, ciągły, pomocny,
  • atmosfery podczas rekrutacji – czy była przyjazna i profesjonalna,
  • czy rekruter poinformował o statusie aplikacji oraz przekazał feedback,
  • czy feedback był pomocny i zrozumiały,
  • czasu trwania procesu rekrutacji.

Odpowiedzi na pytania powinny być zamknięte. Ewentualnie, można dodać niewymagane pole, umożliwiające pozostawienie kandydatowi dodatkowego komentarza.

Przy rekrutacji online, warto również zapytać o to, czy korzystanie z narzędzia, które firma wykorzystuje do e-rekrutacji było proste, a dostarczone instrukcje zrozumiałe.

System HRappka umożliwia masową wysyłkę ankiet zadowolenia do kandydatów oraz zapisywanie ich w profilach kandydatów systemie. Z uzupełnionych ankiet istnieje możliwość tworzenia raportów.