AI w HR, czyli jak sztuczna inteligencja wspiera organizacje?

Sztuczna inteligencja od lat wykorzystywana jest do automatyzacji dużej części procesów HR. Automatyczna analiza bazy kandydatów, umieszczanie ofert pracy na wielu portalach jednocześnie, analiza CV, autorespondery czy rejestracja czasu pracy, to tylko jedne z wielu przykładów wykorzystania AI w HR.

Coraz większą popularnością cieszą się również chatboty i voiceboty, które z powodzeniem przejęły powtarzalne i rutynowe czynności, jak np. wstępne potwierdzenie umiejętności kandydata na dane stanowisko.

Dziś natomiast chcielibyśmy skupić się na wykorzystaniu ChatuGPT w miękkim i twardym HR oraz jego ewentualnych ograniczeniach.

Czym jest sztuczna inteligencja?

Sztuczna inteligencja to dziedzina informatyki, która skupia się na tworzeniu komputerowych systemów zdolnych do wykonywania zadań, które normalnie wymagałyby ludzkiego myślenia i działania. AI opiera się na tworzeniu algorytmów i modeli matematycznych, które pozwalają maszynom na takie czynności jak przetwarzanie danych, analiza wzorców, przetwarzanie języka naturalnego, rozwiązywanie problemów, wyciąganie wniosków i podejmowanie decyzji.

Dzięki sztucznej inteligencji rekruterzy i osoby z branży HR nie muszą wykonywać powtarzalnych i zabierających czas czynności, a działy kadr mogą bezbłędnie ewidencjonować i rozliczać czas pracy pracowników.

ChatGPT

ChatGPT jest jednym z zaawansowanych modeli sztucznej inteligencji opartych na uczeniu maszynowym, rozwijanym przez OpenAI. Jest to model generatywny języka naturalnego, który potrafi produkować ludzko podobne odpowiedzi na zadane pytania i tematy.

Dzięki swoim zdolnościom generacyjnym, ChatGPT może odpowiadać na zróżnicowane pytania, tworzyć treści tekstowe, rozwiązywać problemy, a nawet wchodzić w interakcje z ludźmi w sposób niemal naturalny. W naszym ebooku wykorzystaliśmy go do generowania inspirujących procesów, wzorów wiadomości, czy kampanii marketingowych. Pobierz naszego ebooka i przeczytaj instrukcje wygenerowane przez sztuczną inteligencję, które zostały odznaczone niebieską ramką z logo ChatuGPT.

Pobierz ebook: Sztuczna inteligencja w działach HR

Na podany adres email wyślemy Ci bezpłatny ebook Sztuczna inteligencja w działach HR.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach wizerunkowych organizacji

Employer branding i candidate experience to długofalowe i ważne procesy, na które nacisk powinna kłaść każda organizacja. Nie przynoszą one natychmiastowych efektów, natomiast mogą budować stabilną i pozytywną markę pracodawcy na rynku. Jak w tych działaniach sprawdzają się technologie AI?

ChatGPT może pomóc w stworzeniu dopasowanej i spersonalizowanej komunikacji zarówno z kandydatami, jak i pracownikami. Warto wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia np. informacji zwrotnych dla kandydatów. Ręczne pisanie feedbacków do każdego z osobna jest po prostu zbyt czasochłonne.

Nie masz również przestrzeni na tworzenie newsletterów dla pracowników, podziękowań za udział w rekrutacji, nie wiesz jak zaplanować rozmowy onboardingowe i offboardingowe? W tym również pomoże Ci chatGPT.

Co więcej, sztuczna inteligencja znakomicie sprawdzi się w analizie danych dotyczących działań związanych z employer brandingiem, candidate experience i w mierzeniu zaangażowania pracowników. Dostarcza to cenne wnioski i wskazówki do doskonalenia powyższych procesów.

Sztuczna inteligencja w rekrutacji, onboardingu i szkoleniach

AI oraz chatGPT z powodzeniem mogą zaplanować i poprowadzić większą część procesu rekrutacji. Od stworzenia planu i ogłoszenia rekrutacyjnego, poprzez multiposting, komunikację z kandydatem i proste rozmowy weryfikujące wymagane kwalifikacje – odciążenie ze żmudnych obowiązków może przejąć sztuczna inteligencja.

Rekruterzy mają wtedy więcej czasu na planowanie rozmów kwalifikacyjnych na dalszych etapach, personalny kontakt z wybranymi kandydatami, a działy HR mogą skupić się na czynnościach, które wymagają czasu i dogłębnej analizy. Technologia AI usprawnia i przyspiesza powtarzalne i początkowe etapy procesu rekrutacji.

Rozwiązania z zakresu AI pozwalają również analizować dane na temat pracowników, ich umiejętności, preferencji i wyników ocen szkoleń, co pozwala dostosować programy szkoleniowe do indywidualnych potrzeb i celów rozwojowych każdego pracownika.

Jak wykorzystać AI w twardym HR?

Sztuczna inteligencja i rozwiązania AI z powodzeniem pozwalają na efektywne zarządzanie dokumentacją pracowniczą, ewidencjonowanie czasu pracy pracowników, obliczanie wynagrodzeń oraz tworzenie zaawansowanych raportów i zestawień.

Sztuczna inteligencja w „twardych" procesach HR jest dużo bardziej niezawodna niż w np. w obszarze produkowania treści. Programy kadrowo-płacowe niwelują ryzyko popełniania ludzkich błędów i pozwalają np. na masowe rozliczanie pracowników.

Wady i zalety AI w HR

Wykorzystanie nowoczesnych technologii jest niezwykle przydatne do automatycznego generowania treści, takich jak opisy stanowisk pracy, ogłoszenia rekrutacyjne czy odpowiedzi na pytania kandydatów. Wartość dodana ChatuGPT dla HR tkwi w jego zdolności do szybkiego i precyzyjnego przetwarzania informacji, wspierając dział HR w podejmowaniu lepszych decyzji i skuteczniejszym zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Należy jednak pamiętać, że każdy proces rekrutacji powinien być ostatecznie sprawdzony i zweryfikowany przez człowieka. ChatGPT może generować odpowiedzi, które wydają się prawdziwe, ale nie zawsze są całkowicie precyzyjne lub kompletne. Zawsze warto zweryfikować kluczowe informacje w innych, bardziej wiarygodnych źródłach, zwłaszcza gdy chodzi o kwestie związane z prawem, zdrowiem lub finansami.

Nasz kontakt ze sztuczną inteligencją będzie coraz częstszy, co znacząco ułatwi pracę i oszczędzi czas. Nie możemy jednak zapominać, że sztuczna inteligencja w HR to w dużej mierze inspiracja i pomoc, a nie ostateczne rozwiązanie.

Czytaj więcej

Zarządzanie procesami HR

  • Rekrutacja i onboarding
  • Legalizacja cudzoziemców
  • Ewidencja czasu pracy i wnioski urlopowe
  • Kadry i płace
TESTUJ BEZ OPŁAT

Jakie jest zastosowanie sztucznej inteligencji w HR i zarządzaniu kapitałem ludzkim? AI może przede wszystkim wspierać procesy rekrutacyjne, onboardingowe, tworzyć wiadomości do kandydatów lub udzielać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (np. w procesie rekrutacji).