Informacja o warunkach zatrudnienia – wzór 2023
Informacja o warunkach zatrudnienia to jeden z obowiązkowych dokumentów, jakie pracodawca powinien przekazać nowo zatrudnionemu pracownikowi. Przekazana powinna zostać do 7 dni od momentu podpisania przez pracownika umowy. Jeżeli w trakcie zatrudnienia zmianie ulegną punkty zawarte w tym dokumencie, pracodawca ma obowiązek stworzyć i przekazać pracownikowi nową informację o warunkach zatrudnienia.
Jakie dane powinny znaleźć się w informacji o warunkach zatrudnienia? W jaki sposób pracodawca informuje pracownika o warunkach zatrudnienia? Zapraszamy do artykułu oraz do pobrania bezpłatnego wzoru tego dokumentu.
Zagadnienia poruszane w artykule:
Czym jest informacja o warunkach zatrudnienia i jak ją przekazać?
Informacja o warunkach zatrudnienia to dokument, który musi zostać podpisany przez pracodawcę i pracownika, do 7 dni od podpisania umowy o pracę. Zawiera m.in. informacje o normach i wymiarze czasu pracy, sposobie wypłaty wynagrodzenia, a także o pracy zdalnej, jeśli taka ma miejsce.
Jeśli pracodawca nie ustalił regulaminu pracy, w informacji o warunkach zatrudnienia powinny się znaleźć również informacje o porze nocnej, sposobie sprawdzania obecności pracowników i zgłaszania nieobecności.
26 kwietnia 2023 roku weszła w życie ustawa regulującą Dyrektywę UE w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów, która nałożyła na pracodawcę obowiązek rozszerzenia informacji o warunkach zatrudniania. Należy przekazać ją pracownikom w formie informacji dodatkowej poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych oraz:
- zasad przemieszania się pomiędzy miejscami pracy (jeśli dotyczy)
- układu zbiorowego pracy (jeśli dotyczy)
- terminu, miejsca, czasu i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia za pracę, pory nocnej oraz przyjętego u danego pracodawcy sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy (jeśli pracodawca nie stworzył regulaminu pracy)
Jakie dane powinna zawierać informacja o warunkach zatrudnienia?
Znowelizowany Kodeks pracy wszedł w życie 26 kwietnia 2023 roku. W związku z tym pracodawcy mają trzy miesiące, aby wprowadzić zmiany w dokumencie przedstawiającym informacje o warunkach zatrudnienia.
Co powinno znaleźć się w informacji o warunkach zatrudnienia w 2023 roku?
- dobowa i tygodniowa norma czasu pracy
- dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy
- przerwy przysługujące w pracy
- dobowy i tygodniowy odpoczynek
- zasady dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty
- zasady dotyczące przechodzenia ze zmiany na zmianę (jeżeli dotyczy)
- zasady dotyczące przemieszczania się pomiędzy miejscami wykonywania pracy (w przypadku kilku miejsc wykonywania pracy)
- inne niż uzgodnione w umowie o pracę składniki wynagrodzenia oraz świadczenia pieniężne lub rzeczowe
- wymiar przysługującego płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego (jeżeli nie jest to możliwe, określenie w dacie przekazywania pracownikowi informacji o zasadach ustalania i przyznawania urlopu)
- zasady rozwiązania stosunku pracy (wymogi formalne, informacje o długości okresu wypowiedzenia umowy – lub sposobu ustalania go, termin odwołania się do sądu pracy)
- prawo pracownika do szkoleń (jeżeli pracodawca zapewnia je)
- informacja o układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym , którym pracownik jest objęty (w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje, należy podać ich nazwę)
- termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłacania wynagrodzenia za pracę
- pora nocna
- przyjęty sposób potwierdzania przybycia, obecności w pracy i usprawiedliwiania nieobecności w pracy
- informacje dodatkowe w przypadku wykonywania pracy zdalnej (określenie jednostki organizacyjnej pracodawcy, określenie osób odpowiedzialnych za współpracę i kontrolę w miejscu wykonywania pracy zdalnej)
- nazwa instytucji zabezpieczenia społecznego, do której wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy
- informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę
Informacja o warunkach zatrudnienia – wzór 2023
Pobierz bezpłatny wzór informacji o warunkach zatrudnienia pracownika
Na podany adres email wyślemy Ci dokument
Program kadrowy HRappka
Zatrudnienie pracownika wiąże się z dopilnowaniem wielu formalności. Dokumenty do zatrudnienia pracownika możesz sporządzić w wersji papierowej lub elektronicznej. Program kadrowy HRappka umożliwi Ci szybkie przygotowanie i podpisanie dokumentacji pracowniczej. Co więcej, będziesz ją przetrzymywać w bezpiecznym miejscu, zgodnie z prawem.
Czytaj więcej
System kadrowo-płacowy
- E-dokumentacja pracownicza i umowy
- Deklaracje ZUS/US/PPK
- Zezwolenia i legalizacja cudzoziemców
- Ewidencja czasu pracy
Autor:
Aleksandra Kozieł
Specjalista ds. Marketingu @ HRappka.pl
Psycholog i copywriter z zamiłowania. Uwielbia pracę z ludźmi i zabawę słowem. Interesuje się UX writingiem i chciałaby, aby treści w Internecie były bardziej dostępne dla osób z trudnościami.
Powyższy dokument powinien zawierać przede wszystkim informacje o obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy, informacje o częstotliwości wypłacania wynagrodzenia, układzie zbiorowym pracy, zasady przechodzenia ze zmiany na zmianę (w przypadku pracy zmianowej), sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia do pracy czy informacje o świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych – innych niż uzgodnione w umowie o pracę.