Jak przeprowadzić onboarding pracownika? – Checklista

Pierwszy dzień pracy wiąże się zawsze z ogromnym stresem, lecz nie tylko dla nowego pracownika. Zdenerwowanie powinien odczuwać również pracodawca i jego zespół – w końcu to od nich zależy, czy zostaniesz dobrze wprowadzony do firmy. Źle przeprowadzony onboarding pracownika nie prowadzi do niczego dobrego – brak organizacji, stres, niewystarczająca ilość informacji i niechęć do pracy to idealne podwaliny, które doprowadzą do szybkiego odejścia nowego pracownika.

W tym artykule przedstawię checklistę, czyli listę rzeczy, które powinny znaleźć się w każdym onboardingu na podstawie nowego modułu onboardingu pracownika w HRappce.

Onboarding pracownika – czego powinniśmy unikać?

Onboarding pracownika nie jest stosowany w każdej firmie i dla wielu organizacji jest czymś nowym. Co to oznacza? Pracodawcy popełniają masę błędów w procesie onboardingu nowo zatrudnionej osoby. Nie to jest jednak najgorsze. Ważne, żeby wyciągać wnioski i się ciągle uczyć.

Do najczęstszych błędów w trakcie onboardingu nowej osoby z pewnością możemy zaliczyć:

  • kontakt po zakończeniu procesu rekrutacji – bardzo często czas pomiędzy etapem rekrutacji a przyjściem do pracy trwa bardzo długo. W tym okresie powinniśmy się postarać, jak najbardziej zachęcić nową osobę do pracy i zadbać o ciągły przepływ informacji. Nową osobę możemy zmotywować do działania i poznania naszej firmy poprzez przesyłanie newsletterów, nowości w firmie, czy wstępnych informacji dotyczących procesu onboardingu
  • zaangażowanie pracodawcy i zespołu – nie mogłoby się trafić nowej osobie nic gorszego, niż niechęć pracowników. W bezpośrednią integrację, czy szkolenie nowej osoby nie powinien być zaangażowany tylko dział HR, ale cały zespół. Nowy pracownik od pierwszego momentu czuje wsparcia i większą chęć do pracy. Niekoniecznie musi to być bardzo wymagający proces. Wystarczy mała rzecz, jak miłe przywitanie lub oprowadzenie danej osoby – jako pracownik nie stracisz czasu, a spowodujesz, że pierwszy dzień pracy stanie się przyjemniejszy
  • brak jakiejkolwiek formy przywitania pracownika – przyjście nowej osoby nie powinno być niczym zaskakującym dla reszty pracowników. Przywitanie pracownika może odbywać się różnie czasem w postaci plakatu lub małego podarunku w pierwszym dniu pracy. Niestety często zdarza się tak, że pracownik nie otrzymuje żadnych informacji przed rozpoczęciem pracy, a podczas pierwszego dnia, pracownicy są zaskoczeni widokiem kogoś nowego w pokoju
  • odpowiednie stanowisko pracy – to częsty błąd popełniany przez pracodawców. Organizacja miejsca pracy dla osób w nowym środowisku jest podstawą. Świadczy to o zaangażowaniu i podejściu firmy do nowej osoby. Najgorszą sytuacją jest, kiedy pracownik podczas pierwszego dnia pracy, czasem nawet po pierwszym tygodniu pracy nie może usiąść przy własnym biurku z laptopem. Aby uniknąć takiej sytuacji, najlepiej przygotować stanowisko pracy kilka dni wcześniej

Skuteczny onboarding nowo zatrudnionej osoby – checklista

Wdrożenie pracownika został wprowadzony, jako nowy moduł do systemu HRappka. Wdrożenie pracownika nie jest prostą rzeczą i łatwo o czymś zapomnieć. Dzięki modułowi onboardingu możemy tworzyć kompletny proces onboardingu w jednym miejscu i przesyłać go do nowych pracowników.

Powitanie – pierwszy dzień pracownika

O dołączeniu pracownika, należy powiadomić członków zespołu jeszcze przed pierwszym dniem pracy. Jest to ważny moment dla pracownika, więc warto, aby jego współpracownicy wiedzieli o jego rozpoczęciu pracy.

O skutecznie przeprowadzony onboarding należy troszczyć się od pierwszego dnia pracy pracownika. Po uporaniu się z procesem dokumentacji (umowa, oświadczenia, badania medycyny pracy), warto zadbać o przywitanie. W jaki sposób chcemy przyjąć nową osobę – czy zrobimy to w sposób standardowy, czyli zapoznamy nowego pracownika z zespołem i przydzielimy mu opiekuna, czy może jednak postaramy się o coś bardziej kreatywnego? Miłym zaskoczeniem na tym etapie onboardingu może być welcome pack – skromny podarunek od pracodawcy, lub można również pomyśleć nad plakatem “Witamy w firmie". Możliwości jest dużo. Najważniejsze w tym wszystkim, aby o tym pamiętać i nie zostawić nowej osoby bez opieki.

Na tym etapie onboardingu należy przydzielić nowej osobie opiekuna lub buddy’ego. Wyznaczony pracownik jest odpowiedzialny za nową osobę i powinien dostarczać jej wszystkie niezbędne informacje.

Na samym początku warto poruszyć tematy samej firmy – fakty na jej temat, jakie są wartości, kluczowi klienci, wizja i misja firmy. Równie ważny na starcie jest sam produkt, szczególnie ten, z którym pracownik będzie miał do czynienia – z pierwszym dniem pracy należy także zapoznać nowego pracownika z tym tematem.

Do tematu firmy można dołączyć informacje o jej wewnętrznych zasadach:

Struktura firmy i stanowisko

Bez tych informacji efektywny onboarding nie może prawidłowo funkcjonować. Jest to etap, w którym nowy pracownik dowiaduje się, jak wygląda pełna struktura firmy. Oczywiście najważniejsze są osoby, z którymi pracownik będzie miał największą styczność – przełożony, dyrektor, zarząd, współpracujące zespoły z działem nowej osoby.

Po zapoznaniu pracownika ze strukturą organizacyjną kolejnym naturalnym krokiem jest przedstawienie stanowiska pracy nowemu pracownikowi. Mowa tutaj o:

  • zakresie obowiązków zawodowych (wyznacz zadania do realizacji)
  • projektach, w których będzie uczestniczyć
  • osobach do współpracy
  • priorytetach zadań

Należy również słuchać pracownika w trakcie onboardingu. Element informacji zwrotnej jest bardzo ważny dla pracodawcy i dla nowego członka zespołu. Dzięki spostrzeżeniom nowego pracownika możemy dowiedzieć się, czy wszystkie kroki zostały przeprowadzone prawidłowo, oraz czy na pewno wszystko jest w pełni zrozumiałe nie tylko z zakresu obowiązków, ale z całego etapu wdrożenia dla nowej osoby.

Procesy firmowe

Każda firma składa się z wielu procesów. Coś zakładamy, do czegoś dążymy, a zanim przejdziemy do finalnej realizacji celów, angażujemy się w wiele pobocznych spraw.

Procesy firmowe to podstawa każdej firmy. Jeśli chcemy uzyskać najlepsze wyniki, należy zadbać, aby wszelkie procesy były dobrze przeprowadzone w naszej organizacji.

Dotyczy to się również nowych pracowników. Proces onboardingu opiera się na wdrożeniu nowego pracownika we wszystkie schematy organizacji. Procesy firmowe stanowią istotny punkt procesu adaptacyjnego. Nowy pracownik powinien poznać wszelkie postępowania zachodzące w firmie, cele i założenia. Jest to bardzo ważne i dzięki poprawnemu wdrożeniu nowych pracowników w procesy firmowe będziemy w stanie utrzymać je w dobrym stanie i ciągle będziemy się rozwijać, jako firma.

Atrakcyjnym wyjściem z sytuacji jest system do obsługi procesów. Większość budowana jest na bazie modułu dostępnego w sieci. Realizacja celów z systemem staje się dużo prostsza, a prowadzenie dokumentacji i jej archiwizowanie nie stanowi problemu. Spróbuj wdrożyć się w procesy firmowe z modułem HRappka.

Narzędzia i dostępy niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych

Zadbajmy o to, aby sprzęt firmowy był przygotowany, przed dołączeniem pracownika. Dobre przygotowanie miejsca pracy na pewno od samego początku dobrze wpłynie na nową osobę.

Zapoznanie nowego pracownika z narzędziami działającymi w firmie jest kluczowe. To dość proste. Każdy z nas chciałby jak najszybciej dowiedzieć się, na jakich programach będzie pracować oraz z czym będzie miał do czynienia. Jest wiele typów narzędzi obsługiwanych przez firmę – narzędzia do komunikacji, do codziennej pracy, dla danego działu. Ważne, żeby nowy pracownik miał do nich dostęp i wiedział jak się nimi posługiwać.

Udany onboarding – podsumowanie

Po procesie onboardingu warto zweryfikować nowego pracownika, czy jego baza wiedzy jest wystarczająca. Idealnym rozwiązaniem jest ankieta. Na tej podstawie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy onboarding odbył się prawidłowo oraz przyjąć ewentualne uwagi do całego procesu od nowego pracownika.

Kolejną możliwością podsumowania jest krótki test, który podpowie nam, czy onboarding możemy uznać za zakończony i czy na pewno nowy pracownik jest gotowy do pracy.

Warto zadbać o to, aby proces onboardingu był jak najbardziej udany. Z pewnością obniży to stres związany z rozpoczęciem nowej pracy przez nowego pracownika. Odpowiednio przeprowadzony onboarding to większa efektywność nowej osoby. Gdy pracownik wie, że firma dba o niego od pierwszych dni pracy, to ma ochotę w niej zostać na dłużej.

Przeprowadzanie takich zabiegów jest możliwe z nowym modułem onboardingu w systemie HRappki. Sprawdź, czy onboarding w Twojej firmie przebiega prawidłowo. Moduł onboardingu pozwala w pełni przygotować dobre wdrożenie.

Jakub Majcher

Specjalista ds. Marketingu @ HRappka.pl

Miłośnik szeroko pojętego dziennikarstwa. Interesuje się digital marketingiem i analizą treści. Stara się, aby pozycjonowanie słów, nigdy nie wzięło góry nad właściwym przekazem tekstu.


Przeprowadzenie onboardingu pracownika, jest niezbędne, żeby nowa osoba dobrze czuła się w firmie. Ma to ogromny wpływ na employer branding organizacji i opinię z zewnątrz. Prawidłowe przeprowadzenie onboardingu nie jest proste i wymaga wprawy. Najważniejszą rzeczą jest, żeby o nim pamiętać i dbać o wdrożenie.