Zakładka kariera na stronie internetowej a budowanie wizerunku pracodawcy – 6 dobrych praktyk

Zakładka kariera to jeden z kluczowych aspektów odpowiadających za employer branding, czyli budowanie wizerunku pracodawcy. Jej znaczenie w branży zarządzania zasobami ludzkimi jest regularnie podkreślane. Jest to bowiem pierwsze miejsce na stronie internetowej, do którego trafiają zainteresowani firmą kandydaci i potencjalni pracownicy. Powinni móc znaleźć tam niezbędne informacje na temat procesu rekrutacyjnego i aktualnych ofert pracy w firmie.

Jakie jeszcze elementy powinna zawierać zakładka kariera na stronie internetowej? Przedstawiamy 5 dobrych praktyk, które zadbają o employer branding zewnętrzny w Twojej firmie.

Zaprezentuj firmę

W zakładce kariera powinny zostać umieszczone podstawowe informacje o przedsiębiorstwie. Czym się zajmuje nasza firma? Co wyróżnia ją na rynku pracy? Ilu w danym momencie jest w niej zatrudnionych pracowników? Jakich posiadamy partnerów biznesowych? Jeśli otrzymaliśmy certyfikaty dla top pracodawców, warto o nich wspomnieć. Wartościowe byłoby również poinformowanie o wysokim wskaźniku eNPS, badającym zaangażowanie obecnych pracowników firmy. Do zakładki kariera możemy dodać też informację o średnim stażu pracy w firmie, jeśli jest on zadowalający.

Wszystkie dane powinny zostać przedstawione w przyjazny dla potencjalnych pracowników sposób. Możemy posłużyć się tutaj infografikami, wykresami czy osiami czasu. Odpowiednie przedstawienie przedsiębiorstwa umożliwi nam budowanie pozytywnego wizerunku firmy. A dla przyszłych pracowników będzie kluczowe w zebraniu informacji na temat potencjalnego pracodawcy.

Przedstaw wartości

Zakładka kariera to doskonałe miejsce na zaprezentowanie wartości firmy. Ich przedstawienie pozwoli na zbudowanie spójnego wizerunku pracodawcy. Opisując kulturę organizacyjną, mamy też większą szansę na przyciągnięcie kluczowych kandydatów.

Każdy zespół ma wartości, którymi kieruje się w codziennej pracy. Jeśli nie mamy ich spisanych, warto przemyśleć je jeszcze przed stworzeniem zakładki kariera. Mogą być to szczególne zasady w zarządzaniu zasobami ludzkimi czy kultura feedbacku wyróżniająca pracodawcę. Wartości warto opatrzeć konkretnymi przykładami, tak aby nie stanowiły one tylko pustych sloganów.

Opisując kulturę organizacyjną firmy, ciekawym pomysłem jest dodanie wypowiedzi i zdjęć obecnych pracowników firmy, jeśli oczywiście wyrażą oni na to zgodę. Takie działanie nie tylko wpłynie na budowanie marki pracodawcy, ale zadba również o employer branding wewnętrzny.

Opisz benefity

W zakładce kariera na stronach internetowych firm warto opisać też pełen zakres benefitów dostępnych w firmie. Sekcja ta szczególnie przydatna będzie w celach rekrutacyjnych. Wylistowanie profitów może z góry odpowiedzieć na zadawane przez kandydatów pytania na temat korzyści pozapłacowych. Pozwoli też zweryfikować ich własne oczekiwania.

Poza najbardziej popularnymi benefitami, takimi jak prywatna opieka medyczna czy karta multisport, można umieścić tam opis możliwości rozwoju czy dofinansowań. Jeśli oferujemy pracownikom szkolenia lub mentoring to też doskonałe miejsce na wspomnienie o tym.

W zakładce kariera coraz częściej przedstawiane są też benefity takie jak nowoczesne biuro, środy z pizzą czy pokoje gier. Oczywiście, wpływają one na budowanie marki pracodawcy. Natomiast w kontekście kształtowania pozytywnego wizerunku firmy, warto przemyśleć faktyczne oczekiwania naszych kandydatów. W zakładce kariera należy podkreślić rzeczywiste potrzeby przyszłych pracowników.

Przedstaw stanowiska pracy

Kandydaci odwiedzają naszą stronę internetową, aby w zakładce kariera znaleźć informacje o trwających procesach rekrutacyjnych. Przede wszystkim interesują ich stanowiska pracy i możliwości rozwoju. W omawianej zakładce kluczowy element, to przedstawienie aktualnych ofert pracy. Warto zrobić to w taki sposób, aby wyróżnić się na rynku pracy i zadbać o employer branding zewnętrzny.

Należy w dokładny sposób opisać obowiązki na stanowisku oraz wymagania względem potencjalnych pracowników. Ciekawą praktyką jest przedstawianie typowego dnia pracy na danym stanowisku w firmie. Znaczna liczba kandydatów zwraca też uwagę na widełki płacowe uwzględnione w ogłoszeniu rekrutacyjnym. Opisując stanowiska, podobnie jak w przypadku benefitów dostępnych w firmie, warto skupić się na oczekiwaniach i potrzebach kandydatów.

W zakładce kariera, aby przyciągnąć potencjalnych pracowników, warto umieścić nie tylko oferty pracy, też miejsce do aplikacji spontanicznych. Dzięki temu będą oni mogli przesłać do nas CV, nawet gdy w danej chwili nie znajdą procesu rekrutacyjnego dopasowanego do własnych kompetencji.

FAQ – zadbaj o employer branding

Aby odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania, firmy coraz częściej umieszczają na swojej stronie internetowej FAQ. Z jednej strony, dla kandydatów stanowi to nie lada pomoc, a z drugiej skorzysta na tym również marka pracodawcy. Aby odpowiednio przygotować takie zestawienie, należy zebrać wszystkie wątpliwości i pytania kandydatów. Warto też samemu przemyśleć, co może stanowić dla nich trudność.

Zakładka FAQ to dobre miejsce aby opisać proces rekrutacyjny oraz poszczególne etapy rekrutacji. Dobrą praktyką jest przedstawienie potencjalnym pracownikom, jak mogą się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej. Warto też omówić formę tej rozmowy. Zostanie przeprowadzona w sposób stacjonarny czy zdalny? Ile osób będzie w niej uczestniczyło? Jeśli odbędzie się w biurze, jak go niego trafić? Czy pod biurem będzie możliwość zaparkowania samochodu? To pytania, które dla nas mogą wydawać się nieistotne, natomiast dla kandydatów mogą stanowić pole do przemyśleń. Aby zadbać o swój wizerunek i employer branding, pracodawca powinien wyjść naprzeciw wszystkim wątpliwościom.

Dla kandydata wartość stanowiły będą też informacje o tym, w jaki sposób ich CV jest weryfikowane oraz co wpływa na ostateczną decyzję o zatrudnieniu.

Dobrą praktyką, coraz częściej zauważalną na stronach internetowych firm, jest przedstawienie osób, które będą brały udział w procesie rekrutacyjnym. Uwzględniane są tam osoby z działu HR, a w razie potrzeby również managerowie poszczególnych działów, zaangażowani w wybór pracowników.

Zakładka kariera a media społecznościowe

Główną, praktyczną rolą zakładki kariera jest przedstawienie ofert pracy. Naturalnie na takie działania wyznacza się stronę internetową firmy. Natomiast coraz popularniejszym trendem jest niejakie łącznie tej zakładki z mediami społecznościowymi. Tworzone są profile pracodawców na Facebooku czy Instagramie z dopiskiem “Kariera". Publikowane są na nich zdjęcia czy posty z codziennego życia firmy. W przedsiębiorstwach, które mogą się pochwalić długim stażem pracy pracowników, często są przedstawiane historie zatrudnienia konkretnych osób. Na takich profilach w celach rekrutacyjnych są też publikowane oferty pracy.

Media społecznościowe w opisywanym przypadku odgrywają dwojaką rolę. Po pierwsze dbają o employer branding wewnętrzny, budują wśród pracowników zaangażowanie i poczucie bycia częścią zespołu. Po drugie, stanowią znakomite źródło wiedzy o firmie i przedstawiają jej kulturę organizacyjną.

Marka pracodawcy a zakładka kariera

W artykule przedstawiono najciekawsze praktyki związane z projektowaniem i tworzeniem zakładki kariera, w kontekście budowania wizerunku pracodawcy.

Odpowiada ona częściowo również za realizację celów biznesowych. Dzięki niej możemy zdobyć nie tylko zainteresowanie kandydatów, ale też, chociażby kluczowych udziałowców.

Przy planowaniu strony internetowej warto uwzględnić zakładkę kariera. Należy pamiętać, że nie powinna pełnić ona roli, tylko informacyjnej na temat aktualnych rekrutacji. Zainteresowane osoby, powinny znaleźć tam wszystkie niezbędne informacje na temat potencjalnego pracodawcy i korzyści z zatrudnienia. Odpowiednie działania są w stanie zagwarantować firmie zainteresowanie kluczowych kandydatów oraz przyspieszyć proces rekrutacyjny.  Zakładka kariera zbudowana według powyższych praktyk sprawi, że termin employer branding nie będzie nam straszny!

Autor:

Paula Słomka
Account Manager @ HRappka.pl
Pasjonatka ludzi i odkrywania ich potencjału. Związana z HR, zwłaszcza z tematyką candidate experience i employer brandingu. W HRappce odpowiada za doradztwo Klientom z zakresu automatyzacji procesów HR.