Branża IT jest specyficzna – trudno znaleźć na rynku dobrych programistów, którzy szukają pracy. Co więcej, firmy prześcigają się w oferowanych wynagrodzeniach oraz benefitach pracowniczych. Jak szukać programistów oraz jak rekrutować, aby zadowolony był zarówno pracodawca, jak i pracownik? Sourcing i direct search polegają na aktywnym szukaniu kandydatów, najczęściej na portalach społecznościowych jak LinkedIn, Goldenline, czy Facebook. Dzięki temu możemy dotrzeć do programistów, którzy nie szukają pracy, ale które według nas są świetnymi kandydatami się na wybrane stanowisko pracy. Być może po otrzymaniu oferty, przemyślą zmianę pracy oraz zaaplikują. Dlatego też warto wysłać im wiadomość z krótkim opisem stanowiska, widełkami wynagrodzenia oraz linkiem aplikacyjnym. Metody te mogą okazać się kluczowe przy wyszukiwaniu najbardziej jakościowych kandydatów. Pomimo, że powyższe metody pomagają znaleźć jakościowych kandydatów, to niestety, zwykle niewiele osób decyduje się zaaplikować. Dlatego poza wyszukiwaniem directowym, warto równolegle publikować rekrutację na portalach ogłoszeń, wyszukiwarkach pracy lub w mediach społecznościowych. Na Facebooku istnieją lokalne grupy, które zrzeszają osoby szukające i oferujące pracę w IT (np. Praca w IT Warszawa). Opublikowanie tam ofert, może znacznie wpłynąć na ilość aplikacji. Jeżeli pracownik jest zadowolony ze swojej pracy to chętnie poleci ją swoim znajomym. Jeszcze chętniej zrobi to, gdy go za to nagrodzimy. Ta metoda ma wiele zalet, więcej o niej przeczytasz tutaj. Przyjęło się, że nazwa stanowiska w branży IT zawiera umowny poziom doświadczenia. Może to być: Przyjęte poziomy są umowne i często różnią się w zależności od firmy, dlatego warto dodatkowo opisać wymagania stanowiska i oczekiwane doświadczenie. Warto opisać wszystkie wymagane technologie oraz wykorzystywane w danym projekcie narzędzia. Pozwoli to ograniczyć ilość nieodpowiednich aplikacji i oszczędzić czas rekruterów. W tym celu warto się skonsultować z osobą na podobnym stanowisku, na które szukamy kandydata. Co więcej, warto również uatrakcyjnić ofertę, dodając informacje o benefitach pracowniczych. W tej branży zadowolenie kandydata to podstawa. Wysłanie nieodpowiedniej oferty, nieuwzględnienie płci potencjalnego kandydata (napisanie w wiadomości “Szanowny Panie" zamiast “Szanowna Pani"), może zniechęcić kandydatów nie tylko do konkretnej rekrutacji, ale także pozostawić niesmak na myśl o firmie jako organizacji. Warto zatem dokładnie sprawdzić profil osoby, do której piszemy oraz zweryfikować, czy wiadomość do kandydata jest odpowiednia. Na candidate experience może wpłynąć również intuicyjność formularza aplikacyjnego oraz jego długość. Im formularz jest dłuższy, tym mniejsza szansa, że ktoś dotrwa do końca i zaaplikuje. Z reguły im proces rekrutacji jest szybszy i prostszy tym lepiej dla kandydata. Warto jednak pamiętać, że zatrudnienie odpowiednio wykwalifikowanej osoby nie należy do prostych zadań, dlatego warto aby proces rekrutacji składał się z kilku kroków w których należy uwzględnić: Warto poinfomować pracownika o tym, jak wyglądają poszczególne etapy procesu rekrutacji albo poprzez stronę w zakładce kariera, albo przekazują taką informację podczas pierwszego spotkania. Ze względów bezpieczeństwa, w czasie stanu epidemii rekrutacje mogą odbywać się online. O czym pamiętać podczas rekrutacji online przeczytasz tutaj.Rekrutacja w IT – jak rekrutować programistów?
Metody pozyskiwania pracowników
Sourcing i direct search
Oferty pracy
Polecenia pracownicze
Nazwa stanowiska
Opis i wymagania stanowiska
Candidate experience
Proces rekrutacji
Zwiększ efektywność rekrutacji z systemem HRappka!
Już od 39 zł netto / miesiąc!