Agencja pracy i praca tymczasowa – FAQ

Przedstawiamy podręczne FAQ związane z pracą tymczasową. Tutaj otrzymasz odpowiedzi na 25 najczęściej pojawiających się pytań o agencje pracy i pracowników tymczasowych. 

Czym jest agencja pracy tymczasowej?

Agencja pracy tymczasowej jest podmiotem zatrudniającym i udostępniającym pracownika tymczasowego do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy użytkownika.

Kim jest pracodawca użytkownik?

Pracodawca użytkownik to podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy.

Zamawia on u agencji pracy pracowników tymczasowych do wykonywania określonej pracy na swoją rzecz i pod swoim kierownictwem.

Czytaj więcej: Q&A: Obowiązki i prawa pracownika tymczasowego, agencji i pracodawcy-użytkownika

Czy pracownik tymczasowy jest stroną stosunku pracy z pracodawcą użytkownikiem?

Nie. Pracodawcą jest agencja pracy tymczasowej, z nią pracownik nawiązuje stosunek pracy. Natomiast pracodawca użytkownik nabywa prawa przysługujące pracodawcy w zakresie organizacji pracy. Pracodawca użytkownik odpowiada za zapewnienie pracownikowi tymczasowemu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Czytaj więcej: Q&A: Obowiązki i prawa pracownika tymczasowego, agencji i pracodawcy-użytkownika

Co oznacza praca tymczasowa?

Praca tymczasowa polega na kierowaniu pracownika tymczasowego do wykonywania zadań na rzecz pracodawcy użytkownika. Okres wykonywania pracy tymczasowej jest ograniczony i regulowany przez ustawę. Zazwyczaj pracownik tymczasowy kierowany jest do prac o charakterze sezonowym

Przeczytaj w słowniku HR: Pracownik tymczasowy 

Przez jaki okres pracownik tymczasowy może wykonywać pracę na rzecz pracodawcy użytkownika?

Pracownik tymczasowy może wykonywać pracę na rzecz jednego pracodawcy użytkownika przez maksymalnie 18 miesięcy w okresie obejmującym 36 kolejnych miesięcy. Co ważne, do okresu pracy na rzecz jednego pracodawcy użytkownika zaliczamy również okres pracy w innej agencji pracy lub na podstawie innego rodzaju umowy. Nie możemy powierzyć pracy przez okres 18 miesięcy na umowie zlecenia, a następnie na umowie o pracę. 

Czytaj więcej: Jak liczyć 18 miesięcy pracy tymczasowej?

Kto jest odpowiedzialny za naliczenie i wypłatę wynagrodzenia pracownikowi tymczasowemu?

Wszystkie obowiązki związane z naliczaniem i wypłatą wynagrodzenia leżą po stronie agencji pracy.

Czytaj więcej: Q&A: Obowiązki i prawa pracownika tymczasowego, agencji i pracodawcy-użytkownika

Jakie prawa przysługują pracownikowi tymczasowemu?

Pracownik tymczasowy posiada prawo do wynagrodzenie. Posiada prawo do równego traktowania. Nabywa prawo do odszkodowania w przypadku naruszenia zasady równego traktowania.

Czytaj więcej: Q&A: Obowiązki i prawa pracownika tymczasowego, agencji i pracodawcy-użytkownika

Czy pracownik tymczasowy posiada prawo do urlopu?

Tak. Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę tymczasową nabywa prawo do urlopu w wymiarze 2 dni za każdy przepracowany miesiąc u pracodawcy użytkownika.

Czytaj więcej: Urlop pracownika tymczasowego – wypoczynkowy, okolicznościowy, na żądanie

Jakie obowiązki posiada pracodawca użytkownik?

Pracodawca użytkownik nie może traktować pracowników zatrudnionych przez agencje w sposób mniej korzystny niż własnych pracowników. Oznacza to, że wynagrodzenie i warunki zatrudnienia pracownika tymczasowego nie mogą być gorsze niż pracowników posiadających umowę z pracodawcą użytkownikiem.  

Czytaj więcej:

Jakie obowiązki posiada pracownik tymczasowy?

Pracownik tymczasowy zobowiązany jest starannie wykonywać swoje obowiązki i zadania określone przez pracodawcę użytkownika. Powinien przestrzegać zasad ochrony mienia i interesów pracodawcy, a także regulaminu pracy i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Czy agencja pracy tymczasowej ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pracownika tymczasowego?

Tak. Agencja ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pracownika tymczasowego. W sytuacji, gdy dojdzie do wyrządzenia szkody przez pracownika tymczasowego, agencja pracy może domagać się od niego pokrycia kosztów poniesionych na odszkodowanie.

Co powinna zawierać umowa zawarta z pracownikiem tymczasowym?

Umowa pomiędzy pracownikiem tymczasowym a agencją pracy tymczasowej powinna określać: 

  • strony umowy,
  • rodzaj umowy,
  • datę zawarcia umowy,
  • pracodawcę użytkownika i okres wykonywania pracy na jego rzecz,
  • warunki zatrudnienia, takie jak: wysokość wynagrodzenia, rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy tymczasowej.

Czytaj więcej:

Jaki jest termin wypowiedzenia tymczasowej umowy o pracę?

Termin wypowiedzenia umowy o pracę tymczasowej różni się od okresu jej trwania. Jeżeli umowa zawarta na okres nieprzekraczający 14 dni, to termin wypowiedzenia wynosi 3 dni. Jeżeli okres trwania jest dłuższy, to stosuje się tygodniowy termin wypowiedzenia. Termin jest liczony od soboty.

Czytaj więcej:

Kto kieruje pracownika tymczasowego na badania lekarskie?

Agencja pracy, przed zawarciem umowy z pracownikiem tymczasowym, powinna uzgodnić tę kwestie z pracodawcą użytkownikiem. Od uzgodnienia pomiędzy firmami będzie zależało, na kim spoczywają obowiązki wynikające z ochrony zdrowia pracownika.

Czytaj więcej: Badania lekarskie pracownika

Czy pracownikowi tymczasowemu przysługuje zwolnienie lekarskie?

Tak. Z umowy o pracę tymczasową są odprowadzane składki na ubezpieczenia chorobowe. Pracownik posiada prawo do zasiłku chorobowego, opiekuńczego i macierzyńskiego.

Czytaj więcej:

Czy umowa o pracę tymczasową wlicza się do stażu pracy?

Tak. W przypadku umowy o pracę tymczasową odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne i okres pracy wlicza się do stażu pracy. Dodatkowo, okres pracy zalicza się do stażu pracy, który jest podstawą do wyliczenia przysługującego wymiaru urlopu wypoczynkowego.

Czy jest obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy pracowników tymczasowych?

Tak. Niezależnie jaka jest podstawa zatrudnienia, pracodawca zobowiązany jest prowadzić ewidencję czasu pracy swoich pracowników. Ewidencja powinna być przechowywana przez okres 36 miesięcy od dnia zakończenia pracy pracownika tymczasowego.  

Czytaj więcej: Jak prowadzić ewidencję czasu pracy pracownika? 

Czy każda praca może być powierzona pracownikowi tymczasowemu?

Nie. Nie możemy powierzyć pracy w warunkach szczególnie niebezpiecznych czy pracy wymagającej uzbrojenia pracownika w broń palną. Pracownik tymczasowy nie może też wykonywać prac na stanowisku, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku.

Czy pracownik tymczasowy może pracować przez okres dłuższy niż 18 miesięcy na rzecz jednego pracodawcy użytkownika?

Nie. Po przepracowaniu dopuszczalnego okresu, pracownik tymczasowy nie może już wykonywać pracy na rzecz pracodawcy użytkownika. Musi zakończyć pracę lub podpisać umowę bezpośrednio z pracodawcą użytkownikiem i przejść na zatrudnienie na stałe. Kodeks pracy nie wyklucza takiej możliwości.

Czytaj więcej: Jak liczyć 18 miesięcy pracy tymczasowej?

Czy pracownik tymczasowy otrzymuje świadectwo pracy?

Tak. Świadectwo pracy wydaje agencja pracy po zakończeniu lub rozwiązaniu umowy o pracę tymczasowej. Świadectwo pracy niczym się nie różni od świadectwa wydawanego przy stałym zatrudnieniu.

Czytaj więcej: Świadectwo pracy – wzór i najważniejsze informacje

Czy pracownik tymczasowy posiada prawo do dodatkowego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych?

Tak. Zgodnie z Kodeksem pracy, pracownik tymczasowy posiada prawo do płatnych nadgodzin. Pracownikowi tymczasowemu przysługuje 50% za pracę w godzinach nadliczbowych i 100% dodatku za pracę w dni wolne od pracy.

Czytaj więcej:

Czy w agencji pracy mogą pracować cudzoziemcy?

Tak. Agencje pracy mogą zatrudniać cudzoziemców i kierować ich do pracy na rzecz pracodawców użytkowników.

Czytaj więcej:

Kto zajmuje się legalizacją pracy pracowników-cudzoziemców?

Obowiązek ten spoczywa na agencji pracy. Agencja jest zobowiązana dopilnować, aby cudzoziemiec posiadał legalny pobyt w Polsce, a także odpowiednie zezwolenie na pracę.

Czytaj więcej:

Kto ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości w zatrudnianiu pracowników?

Odpowiedzialność za prawidłowe i legalne zatrudnienie pracowników tymczasowych ponosi agencja pracy tymczasowej. To ona jest pracodawcą i ona podpisuje umowę z pracownikiem tymczasowym.

Czym różni się outsourcing od pracy tymczasowej?

W przypadku pracy tymczasowej, pracownik tymczasowy jest kierowany do pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. W przypadku outsourcingu, firma zamawia wykonanie określonej usługi lub zadań, które nie są wykonywane pod jego kierownictwem. Pracownik realizujący zadania nadal wykonuje pracę pod kierownictwem pracodawcy, z którym podpisał umowę.

Czytaj więcej: Praca tymczasowa czy outsourcing? 

Zarządzanie procesami HR

  • Rekrutacja i onboarding
  • Legalizacja cudzoziemców
  • Ewidencja czasu pracy i wnioski urlopowe
  • Kadry i płace
TESTUJ BEZ OPŁAT