Schemat składek dotyczy składników rozliczeń pracownika. Różni się on m.in. w zależności od wieku pracownika, czy statusu studenta / emeryty.
Schemat składek na pracowniku #
Aby skonfigurować/zmienić ustawienia kadrowe pracownika należy wejść w profil pracownika > Dane > Dane rozliczeń:
Jeżeli sekcja „Dane do rozliczeń" nie jest dostępna to należy włączyć jej widoczność w Ustawieniach > Formularze > Pracownik, zaznaczając jej widoczność w kolumnie. Więcej informacji o konfiguracji formularzy znajduje się tutaj.
W danych do rozliczeń na pracowniku można skonfigurować:
Po wybraniu schematu składek na samej górze, system automatycznie uzupełni poniższe pola zgodnie z wybranym schematem składek. Do wyboru dostępne są schematy składek:
- Student
- Pełny ZUS koszty standardowe
- Pełny ZUS koszty podwyższone
- Umowa o pracę u innego pracodawcy
- Umowa zlecenie u innego pracodawcy
- Umowa zlecenie ze stawką chorobową
- Umowa zlecenie bez stawki chorobowej
- Emeryt
- Rencista
Po wybraniu schematu można w nim wprowadzić zmiany.
Obowiązywania stawek zaliczki na podatek w zależności od dat #
Jeżeli chcemy skonfigurować stawki zaliczki na podatek w zależności od dat należy w polu :Zaliczka na podatek" kliknąć w ikonę ołówka.
Otworzy się okno modalne, które pozwoli uzupełnić dane:
W powyższym oknie istnieje również opcja uzupełnienia:
- W zakładce „Przychody z innych źródeł" można wpisać kwoty przychodów z innych źródeł, które wpływają na osiągnięcie wyższego progu podatkowego i limitu ZUS oraz faktu rozliczenia się wspólnie z małżonkiem. (Miesiąc / Kwota podstawy opodatkowania / Kwota podstawy ZUS)
- W zakładce „Pozostałe ustawienia" dostępne są opcje:
- Nie wliczaj przychodów z umów o powołanie do kontrolowania progu podatkowego w rozliczeniach innych umów dla wybranych firm
- Nie stosuj ulgi dla klasy średniej wynikającej ze zmian Polskiego Ładu przy wyliczaniu wynagrodzenia pracownika
- Uwzględniaj kwotę wolną od podatku dochodowego dla umów cywilnoprawnych dla wybranych firm
- Nie stosuj rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla wybranych firm
Podczas edycji danych do rozliczeń na pracowniku, w przypadku, gdy umowa już istnieje, system zapyta od kiedy zastosować nowe dane. Należy wprowadzić datę, od której system ma stosować nowe dane.
Schemat składek na umowie pracownika #
Podczas dodawania umowy pracownikowi (Pracownicy > Umowy > Dodaj umowę lub Pracownicy > Pracownik > Umowy > Dodaj umowę/Umowa), schemat finansowy zostanie zastosowany zgodnie ze schematem w Danych do rozliczeń na pracowniku.
Podgląd / Edycja składek na umowie #
Wgląd w schemat składek na umowie i edycja składek dostępne są na umowie, w sekcji „Dane do rozliczeń".
Można tutaj zobaczyć parametry wynagrodzenia.
- Klikając w szarą sekcję z parametrami, sekcja rozwinie się i będzie możliwość edycji składników. Po wprowadzeniu zmian należy je zapisać. Jeżeli edycja składników nie jest możliwa – istnieje rozliczenie, do którego składniki te zostały zastosowane.
- Klikając w ikonę plusa można dodać nowe parametry wynagrodzenia w innych datach obowiązywania. Np. gdy pracownik był studentem, ale w trakcie obowiązywania umowy status studenta przestał obowiązywać. Po wprowadzeniu zmian należy je zapisać.
Uwaga! Parametry wynagrodzenia zmienione na umowie nie zmienią danych do rozliczeń na pracowniku. Jeżeli pracownikowi zmienił się schemat wynagrodzenia (np. nie jest już studentem), i chcemy, aby nowe umowy generowały się już zgodnie z nowym schematem, należy ten schemat zmienić na profilu pracowniku > Dane do rozliczeń. Zmiana danych do rozliczeń na studencie umożliwi odpowiednie rozliczenie pracownika zgodnie z dwoma schematami składek (trzeba będzie stworzyć osobne rozliczenie dla każdego schematu składek) – poinformuje o tym komunikat na rozliczeniu pracownika.
Schemat składek na rozliczeniu. Jak sprawdzić / zmienić schemat składek pracownika na rozliczeniu #
Podgląd składek #
W Rozliczenia > Dashboard rozliczeń, po wyborze pracownika, na 1 kroku rozliczeń istnieje możliwość wglądu w stosowany schemat rozliczeń. W tym celu należy najechać na ikonę (i) przy numerze umowy pracownika:
Edycja schematu składek podczas rozliczenia #
- GDY 1 KROK ROZLICZENIA NIE ZOSTAŁ JESZCZE ZAAKCEPTOWANY to możemy edytować te dane – aby to zrobić, należy kliknąć na numer umowy, aby do niej przejść i zmienić składniki w zakładce „Dane do rozliczeń". Po zapisaniu danych, należy wrócić do rozliczenia, odświeżyć stronę. Dane do rozliczeń powinny się zaktualizować.
- GDY 1 KROK ROZLICZENIA ZOSTAŁ ZAAKCEPTOWANY to edycja danych na umowie zostanie zablokowana. Aby to zmienić, należy wycofać pracownika z rozliczenia (jeżeli rozliczenie jest niepoprawne dla pojedynczych pracowników) lub usunąć rozliczenie (wszystko trzeba będzie rozliczyć od nowa).
- GDY WYGENEROWANO LISTĘ PŁAC (KROK 3) można:
- Zrobić korektę do rozliczenia. Jest to rekomendowana opcja, zalecamy w przypadku gdy nie możemy wycofać rozliczenia ani wycofać pracownika z rozliczenia (Opcja na 1 i 2 kroku rozliczeń, screen poniżej)
- Wycofać pracownika z rozliczenia (Jeżeli w rozliczeniu znajdują się poprawne rozliczenia innych pracowników, których nie chcemy stracić) (Opcja na 1 i 2 kroku rozliczeń, screen poniżej)
- Usunąć rozliczenie (Nierekomendowane, usuniesz historię rozliczenia). Opcja w Rozliczenia > Rozliczenia, w wierszu wybranego Klienta, kliknij w przycisk
Stopień rozliczenia Sposób zmiany danych |
Krok 1 Godziny pracy (Niezaakceptowany) | Krok 2 Godziny pracy (Zaakceptowany) | Krok 3 (Wygenerowana lista płac) |
Edycja danych do rozliczeń na umowie | Tak | Nie | Nie |
Usunięcie rozliczenia (Nierekomendowane, usuniesz historię rozliczenia) |
Nie | Tak | Tak |
Wycofanie pracownika (Jeżeli chcesz wycofać pojedynczych pracowników aby zachować rozliczenie pozostałych pracowników) |
Tak | Tak | Tak |
Korekta rozliczenia (Rekomendowane, aby zachować rozliczenie zalecamy korektę) | Nie | Nie | Tak |
Korekta rozliczenia i wycofanie pracownika z rozliczenia:
Rozliczanie pracownika, u którego w ciągu miesiąca zmienił się schemat podlegania ubezpieczeniom #
Jeżeli rozliczamy umowę, podczas której zmienił się schemat podlegania ubezpieczeniom, to na pierwszym kroku rozliczeń pojawia się komunikat blokujący rozliczenie danego pracownika, jeżeli w jednym miesiącu ma on więcej niż jeden schemat podlegania ubezpieczeniom na umowie. Należy wykonać odrębne rozliczenia dla każdego schematu podlegania.
Z tooltipa można przejść do rozliczeń, poprzez kliknięcie „Rozlicz”.