Urlop pracownika widoczny jest:
-
- na profilu pracownika w sekcji Grafik:
- na umowie pracownika w sekcji Wymiar urlopu:
Urlop pracownika zawiera informacje o:
- Urlopie ustawowym – czyli rocznym wymiarze urlopu wypoczynkowego, przysługującego na podstawie obowiązujących przepisów prawa. Wskazany wymiar obejmuje zarówno urlop podstawowy, jak i dodatkowy, przysługujący osobie niepełnosprawnej. Pula urlopu wskazywana jest w dniach.
- Urlopie proporcjonalnym – czyli wymiarze urlopu ustawowego lub niestandardowego, dopasowanego do czasu trwania umowy i wymiaru etatu.
- Urlopie niestandardowym – czyli wymiarze urlopu skonfigurowanym domyślnie w ustawieniach firmy. Urlop niestandardowy można definiować w Ustawieniach firmy > Moduły > Pracownicy > Urlopy, dla każdego typu umowy, zarówno umowy o pracę, jak i B2B. Pozwala to nadpisać kodeksowy wymiar urlopu, danymi w urlopie niestandardowym (np. jeżeli umowa zlecenie nie ma urlopu kodeksowego, możemy dodać dni urlopu w urlopie niestandardowym – wtedy podczas wystawiania takiej umowy pracownikowi automatycznie zostanie przypisany urlop niestandardowy). Szczegóły dot. konfiguracji niestandardowego urlopu znajdują się tutaj.
Korekta nieobecności #
Jeżeli chcemy osobie zatrudnionej zmodyfikować wymiar ustawowo przyznanego urlopu, bądź urlopu niestandardowego, skonfigurowanego w ustawieniach firmy (jak wyżej), należy przejść do zakładki „Grafik” na pracowniku, a następnie kliknąć w przycisk „Szczegóły urlopów / nieobecności”:
W sekcji „Szczegóły i korekta” znajdują się informacje o urlopie (oraz podstawie nadania urlopu, np. jeżeli pochodzi on z wystawionej umowy, znajdziemy tam informacje o numerze umowy). Powiązane wpisy grafikowe są zwinięte w jeden wiersz, który możemy rozwinąć klikając z ikonę strzałki w dół w kolumnie akcje.
Istnieje również możliwość korekty nieobecności (czyli dodania lub odjęcia nieobecności o wybranym typie), klikając w przycisk „Dodaj korektę”, który znajduje się nad listą:
Dodając korektę należy uzupełnić poszczególne dane:
- Operacja.
- Dostępne opcje:
- Powiększ stan
- Pomniejsz stan
- Dodaj wykorzystany
- Dodaj wykorzystany u poprzedniego pracodawcy
- Dodaj wykorzystany u poprzedniego pracodawcy ponad limit
- Wypłacono ekwiwalent
- Dostępne opcje:
- Rodzaj nieobecności
- Do każdego rodzaju operacji dostępne są wybrane rodzaje nieobecności.
- Umowa
- Każdą korektę należy powiązać z umową pracownika
- Ilość
- Należy wprowadzić ilośc urlopu w dniach lub godzinach
- Obowiązuje od – należy wskazać datę
- Obowiązuje do- należy wskazać datę lub pozostawić pole puste
W ramach dodawania korekty możemy również dodawać typy nieobecności, które nie są na start zdefiniowane – np. Urlop szkoleniowy, Opieka nad dzieckiem do 14 lat lub Zwolnienie z powodu siły wyższej. W tym przypadku należy wybrać operację „Powiększ stan” i wybrać nieobecność.
Zestawienie nieobecności pracownika #
W zakładce Zestawienie nieobecności pracownika znajduje się tabela ze wszystkimi nieobecnościami pracownika:
Kliknięcie na liczbę w wybranej komórce, przeniesie nas do szczegółów tej nieobecności i operacji.
Szczegóły obliczania urlopu #
Niektóre elementy w systemie, takie jak dodane na profilu pracownika wykształcenie lub staż pracy mogą mieć wpływ na wyliczenie daty osiągnięcia 26 dni urlopu. Dane te możemy sprawdzić w sekcji „Ustawienia”:
W tabeli z umowami możemy zobaczyć umowy pracownika i dopasowane do nich wymiary urlopu. Jak chcemy zmienić pracownik urlop ustawowy, to należy zaznaczyć opcję „Urlop niestandardowy” i uzupełnić opcję. Jeżeli pracownik ma już wybrany „Urlop niestandardowy”, to może to oznaczać, że konfiguracja Niestandardowego urlopu w ustawieniach została zastosowana na pracowniku lub już wcześniej wprowadzono w tym miejscu zmiany.