Rozkład dni wolnych daje możliwość zdefiniowania dni wolnych w wybranych datach. Rozkłady dni wolnych można definiować w Czas pracy > Rozkład dni wolnych. Pozwala to:
- zdefiniować dodatkowe dni wolne dla pracowników (dodatkowo poza dniami wolnymi wynikającymi z obowiązujących w Polsce przepisów)
- zmienić dni wolne (np. w sytuacji gdy nie chcemy stosować dni wolnych wynikających z obowiązujących w Polsce przepisów).
Stworzone rozkłady dni wolne możemy ustawiać na umowach z pracownikami, aby były stosowane na ich grafikach. Różne rozkłady dni wolnych możemy ustawiać na umowach z różnymi pracownikami.
Domyślne działanie systemu #
Jeżeli nie zdefiniujemy rozkładu dni wolnych i na umowie pracownika nie będzie wybrany konkretny rozkład dni wolnych i grafik nie będzie uzupełniony planem pracy – zastosowany zostanie rozkład dni wolny wynikający z obowiązujących w Polsce przepisów. Jeżeli w wybranym na kalendarzu okresie dodamy plan pracy, to każdy dzień poza planem traktowany będzie jako dzień wolny.
Tworzenie rozkładu dni wolnych #
Jeżeli chcemy zdefiniować inny rozkład dni wolny to należy przejść do Czas pracy > Rozkład dni wolnych i wybrać „+ Dodaj rozkład”, a następnie uzupełnić nazwę. Po zapisaniu możemy skonfigurować:
- Ustawowe dni wolne: Wybranie opcji „Polska” spowoduje zastosowanie dni wolnych wynikających z obowiązujących w Polsce przepisów. Wybranie opcji Brak spowoduje niestosowanie żadnych dni wolnych, poza dniami ustawionymi w opcji poniżej – „Dodatkowe dni wolne”.
- Dodatkowe dni wolne: Pozwala ustawić dodatkowe dni wolne w rozkładzie. Jeżeli w „Ustawowe dni wolne” wybierzemy Polska, to w grafiku będą stosowane zarówno dni wolne wynikające z obowiązująch w Polsce przepisów jak i Dodatkowe dni wolne. Jeżeli w „Ustawowe dni wolne” wybierzemy „Brak” to stosowane będą jedynie dni wolne ustawione w „Dodatkowe dni wolne”.
Ustawienie rozkładu dni wolnych – ustawienie domyślne i ustawianie na umowie #
Ustawienie rozkładu na umowie z pracownikiem
Rozkład dni wolnych można definiować na umowie pracownika, w polu „Rozkład dni wolnych”:
Jeżeli pole nie jest widoczne na umowie to należy je włączyć w Ustawieniach firmy > Formularze > Umowy.
Ustawienie rozkładu dni wolnych, który będzie się domyślnie ustawiał podczas tworzenia umów z pracownikami
Domyślny rozkład dni wolnych (dawniej kalendarz pracy) ustawiany na umowach z pracownikami będzie pobierany z Ustawienia firmy > Moduły >Pracownicy > sekcja Grafik > opcja „Domyślny rozkład dni wolnych dla pracowników”:
Wybranie tej opcji spowoduje ustawianie wybranego rozkładu dni wolnych na grafiku wyłącznie nowych pracowników.
Włączenie opcji „kopiuj na wszystkich pracowników bez wybranego kalendarza” spowoduje przeniesienie wybranego rozkładu dni wolnych do umów pracowników. Rozkłady dni wolnych, które możemy wybierać w tej opcji, możemy dodawać w Czas pracy > Rozkład dni wolnych.